Stilla veckan

Påskliljor. Foto: Anna Skoog

Vi är nu mitt uppe i Stilla veckan. Varför kallas den så tänker du kanske, när det är som mest att göra för att hinna med innan påsken och all mat och kalas som ska ordnas?

Vår präst Jaana skrev om sin vecka på bloggen häromdagen>>

Men Stilla veckan ger oss alla en möjlighet att i gudstjänster, som vi kallar passionsgudstjänster, få leva med Jesus den sista veckan innan korsfästelsen. Att få möta honom och lärjungarna de där sista dagarna tillsammans, höra rädslor, svek, löften. Och att få förbereda oss för långfredagen och framförallt – att på påskdagen i den härliga gudstjänsten få möta den uppståndne Jesus tillsammans med kvinnorna vid graven och lärjungarna.

Varje dag under Stilla veckan finns det möjlighet att gå på flera gudstjänster. Du hittar dem i Petrus som kom i brevlådan förra veckan. Du hittar dem också på vår webbsida>>. Och du hittar dem i din smartphone om du laddat ner appen ”Kyrkguiden”>>.

Jag tycker själv att det är så fantastiskt hur vi i kyrkan med så små medel kan gestalta påskens drama varje år. Hur vi i de olika gudstjänsterna kan vara där – med Jesus och med lärjungarna. Hur starkt det är på skärtorsdagen när vi firar mässa och sedan dukar av altarbordet och släcker ner ljuset. Hur långfredagens gudstjänst verkligen är så präglad av sorg och död. Och sedan den fantastiska glädjen i påskdagens gudstjänst.

Kom och var med och upplev påsken tillsammans med Svenska kyrkan Tjörn eller där du befinner dig under påsken.