Om det kommande kyrkovalet

Kyrkans Tidning skriver om det kommande kyrkovalet i tidningen. Enligt Kyrkans Tidning är det 3000 färre kandidater i året kyrkoval. Jag tänker att det framför allt beror o på sammanläggningar av församlingar och pastorat.

Om de däremot skulle räkna med alla församlingsråd och kyrkoråd som ska väljas av de valda kyrkofullmäktige i december så blir det nog en högre siffra.

I kyrkovalet på Tjörn är det fyra nomineringsgrupper att välja på. Det är Centern, Framtidens kyrka, Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna. Så fort vi vet mer så återkommer vi med information om detta. I höstens Petrus kommer grupperna att presenteras och deras valfrågor att lyftas.

Så här står det i Kyrkans Tidning>>

3 000 färre ställer upp i kyrkovalet

Nära 30 000 personer finns att välja i kyrkovalet den 17 september. Det är 3000 färre än vid kyrkovalet 2013. Totalt ska 16 500 mandat med ersättare tillsättas i valet.

Det visar statistik från kyrkovalskansliet när deadline för att registrera kandidater har passerats. Hårdast blir konkurrensen om de 251 platserna i kyrkomötet. Här finns 2 900 kandidater, 400 fler än i kyrkovalet 2013. Till stiftsfullmäktiges 857 platser i de 13 stiften finns drygt sex kandidater per plats att välja mellan. Till platser i lokala kyrkofullmäktige finns det nära 28 300 kandidater till 15 300 platser.

Men på den nivån i valet till kyrkofullmäktige är ribban lägre på många håll. I 144 församlingar och pastorat finns bara en lista. I andra församlingar finns det alltifrån gott om kandidater att rösta på.  På andra håll finns det färre kandidater än det finns platser i kyrkofullmäktige att välja på.

Om alla kandidater för Socialdemokraterna, Centerpartiet och Sverigedemokraterna räknas ihop framgår det att mer än en tredjedel av alla kyrkovalets kandidater representerar de tre riksdagspartier som fortfarande ställer upp i kyrkovalet.

Det totala antalet personer som kandierar i året kyrkoval är drygt 3000 färre än de 32 755 som då kandiderade 51 173 gånger i valet. Den högre siffran beror på att många kandidater finns med på flera listor, dels till kyrkofullmäktige lokalt, dels till stiftsfullmäktige ofta där i flera valkretsar i samma stift och även i valet till kyrkomötet, som är Svenska kyrkans högsta beslutande organ.

Fakta: Stora nomineringsgrupper i kyrkovalet

• Socialdemokraterna: 6 439 kandidater (22 procent av alla kandidater).
  • Centerpartiet: 3 111 kandidater (11 procent av alla kandidater).
  • Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan: 3 076 kandidater (10,4 procent av alla kandidater).
  • Frimodig kyrka: 786 kandidater (2,7 procent av alla kandidater)
  • Sverigedemokraterna: 771 kandidater (2,6 procent av alla kandidater)
  • Öppen kyrka: 379 kandidater (1,2 procent av alla kandidater)