Kan du tänka dig att övningsköra med en nyanländ?

Övningskör

För att komma in i det svenska samhället, och speciellt när man bor på en plats som Tjörn, är det viktigt att ha ett körkort. Många av våra nyanlända vill därför väldigt gärna övningsköra och vi efterlyser nu personer som kan hjälpa till som handledare och ta sig an en person att övningsköra med. Många har körkort från sina hemländer och är alltså inte nybörjare, men behöver lära sig köra i Sverige.

Undervisningen sker på svenska, och tiden i bilen är ett bra tillfälle att lära känna någon, och blir en pusselbit i vårt integrationsarbete.

Svenska kyrkans projekt Kontaktpoolen betalar kursen man måste gå för att bli handledare och få övningsköra med en person.

Vi står även för milersättning vid tillfällena när ni är ute och kör.

Är du intresserad, kontakt diakon Maria Eriksson för mer information. Tel 0733-230515 eller maria.eriksson1@svenskakyrkan.se