Svenska kyrkan och vetenskap = fakta!

Göteborgs stift berättar om Svenska kyrkans medverkan på Vetenskapsfestivalen 11-14 maj i Göteborg. Häng på om du har möjlighet!

Svenska kyrkan på Vetenskapsfestivalen med filmpremiär

Pressmeddelande  •  Maj 10, 2017 10:32 CEST

Svenska kyrkan medverkar på Vetenskapsfestivalen i Göteborg.

Under Göteborgs vetenskapsfestival medverkar Svenska kyrkan med sexton programpunkter och två utställningar under tiden 11-14 maj. Bland annat kommer filmen ”Gud och Big Bang” att premiärvisas fredagen den 12 maj. I programmet finns också seminarier, pub och konsert.

Vetenskapsfestivalen i Göteborg är en plats där akademi och forskare möter nyfikna människor i alla åldrar. Omkring 70 000 besök årligen gör festivalen till ett av Europas ledande populärvetenskapliga evenemang.

Svenska kyrkans programpunkter bygger på att inbjudna akademiker samtalar om angelägna frågor, på ett sätt som för forskningen närmare en bredare publik. Svenska kyrkan är en av arrangörerna tillsammans med bl a Göteborg & co, Göteborgs Universitet, Chalmers och många fler.

Bo – stad 11 maj (Johanneskyrkan)
Nya stadsdelar växer fram. För många kommer en bostad i fråga först när man fått ordning på sitt liv. Men för att få ordning på sitt liv behövs en bostad. Vilka lösningar krävs? Vi behöver fundera på hur vi vill ha vår framtida boenden. Hur innovativt kan man tänka? Ylva Norén Bretzer, Univ lekt, Statsvetenskap, Göteborgs universitet medverkar.

Filmpremiär 12 maj (Pedagogen)
Under Vetenskapsfestivalen premiärvisas filmen ”Gud och Big Bang” Pedagogen, fredag 12 maj, 16.30–17.30 Filmen ”Gud och Big Bang” är tänkt för gymnasieskolans religionsämne. Den tar upp mötet mellan religion och naturvetenskap. I filmen medverkar företrädare för fyra livsåskådningar, samt forskare. På festivalen premiärvisas filmen. Vid premiären medverkar Sara Wrige, Präst, Tekn dr, Svenska kyrkan, Helena Brunkman, producent, Lovisa Skoog, gymnasielärare.

Vin, kvinnor och sång 13 maj (Domkyrkan)
Martin Luther bejakade lusten till mat, vin och sexuell njutning. I år är det 500 år sedan reformationen. Ändå målas ofta bilden av lutherdomen som stel och krävande. Stämmer den med det vi idag vet om Luther? Elisabeth Gerle, Prof. Etik, Lunds universitet, forskare Svenska kyrkans forskningsenhet medverkar.

Varför är människan religiös? 14 maj (Pedagogen)
Är religionen en kulturell boja att lösgöra sig ifrån? Eller är människan en av naturen religiös varelse? Varifrån kommer i så fall den benägenheten och vilka uttryck tar det sig i en sekulariserad tid? Göran Larsson, Prof, Religionsvetenskap, Göteborgs universitet, Hans Liljenström, Prof, Biometri och systemanalys, Agora for Biosystems, Eva-Lotta Hultén, frilansjournalist medverkar.

Ledarsidornas utveckling 14 maj (Pedagogen)
Kanske diskuteras ledarsidornas innehåll som aldrig förr. Även själva utformningen och opinionsbildning på ledarsidorna debatteras. Är det något som har förändrats? Och är det i så fall opinionen eller det mediala sammanhanget eller något annat? Lars Nord, Prof, Medie- och kommunikationsvetenskap, Mittuniversitetet, Stefan Eklund, chefredaktör, Borås Tidning medverkar

Mitt Europa bygger inte murar (Domkyrkan)
Förra hösten fylldes tidningarna av berättelser om frivilliga som välkomnade flyktingar. Men när regeringen införde gränskontroller följde medierna efter. Volontärerna föll i glömska. I utställningen ”Mitt Europa bygger inte murar” har fotojournalisten Erik Abel undersökt vad de gjorde sen.

Tillit till framtiden (Pedagogen)
Den yngsta är 11 år, den äldsta 99. Vilka är deras berättelser? Vad har vi gemensamt? Vad skiljer oss åt? Möt olika personer och deras tankar om framtiden i en utställning i ord och bild. Utställning i samarbete med Jonsereds herrgård vid Göteborgs universitet.

Samverkanspartners: Svenska kyrkan i samarbete med Centrum för kultur och hälsa och Jonsereds herrgård vid Göteborgs universitet, Göteborgs universitet, Göteborgs räddningsmission, Göteborgs kyrkliga stadsmission, Cusanus och Vetenskapsfestivalen.

Mer information om Svenska kyrkans program: www.svenskakyrkan.se/goteborgsstift

Kontakt: Sara Wrige, präst, Tekn dr och projektledare, 031-771 30 63