Det finns något för dig!

Svenska kyrkan Tjörns sju kyrkor. Foto Linn Heiel Ekeborg.

Nu börjar det närma sig sommaren, i varje fall hos oss i kyrkan. Då tänker jag på sommarplaneringen, Sommar-Petrus och allt det där som skall hända här på ön, i Svenska kyrkan.

Vi kommer att ha ett stort program som vanligt, med både kända och okända artister och musiker och människor som håller föredrag. Naturligtvis har vi massor av gudstjänster samt dop, vigslar och begravningar.

Och allt detta är Gratis.

Har du tänkt på vad du får för kyrkoavgiften som du ser i din deklaration varje år?

En del av den är begravningsavgiften och den betalar alla människor som bor i Sverige, och det gör att också alla människor begravs i vigd jord. Svenska staten har gett Svenska kyrkan uppdraget att se till att det blir gjort. ( jag skrev om det i ett tidigare inlägg>> )

Men kyrkoavgiften som du betalar när du är medlem, vad får du för den?

Du får möjligheten till att använda kyrkan med personal ( präst, musiker, vaktmästare ) när du skall döpa ditt barn, du själv viger dig med din älskade, kanske någon konfirmation och till begravning.

Där kan du tillsammans med präst och musiker utforma din dag så den blir som du tänkt.

Vi har gudstjänster varje söndag och även under veckorna, där många människor samlas, vi sjunger och ibland är det musiker och solister med, utöver våra kantorer och organister. Att gå till kyrkan under Julen är speciellt viktig för många vet vi.

Det finns oftast kyrkkaffe efter varje gudstjänst där du kan träffa andra som varit med på gudstjänsten. Vi har soppluncher, mat och prat för nysvenskar och andra evenemang där det finns fika.

Varje vecka kommer många barn i åldrarna 0-16 år till oss, vi har öppen förskola där föräldrarna kan komma med sina små, miniminiorer, miniorer, juniorer, after school, ja namnen är många på dessa grupper. Och där pratas det, det leks, pysslas och sjungs och fikas.

Varje vecka sjunger massor av människor i kör i kyrkan, barnkörer, ungdomskörer och vuxenkörer, med fika och helt gratis

Vi har konserter och andra musikevenemang under året, men jultid och sommar är de stora konserternas tid.

Varje år har vi cirka 60 fjortonåringar som är konfirmander. De träffar vi flera gånger i månaden och en del grupper varje vecka. De åker på läger två gånger.

Vi har bibelstudiegrupper och samtalsgrupper för de som vill fördjupa sig i sin tro.

Vi har olika grupper som träffas varje eller varannan vecka, där människor möts och pratar, syr, stickar, ja allt möjligt gör grupperna. En stund gemenskap och glädje.

Vi har sorgegrupper för de som mist någon.

Våra präster och diakoner gör hembesök hos människor som av olika anledningar vill ha besök. Du kan också komma till oss för att få ett samtal med diakon eller präst om frågor som rör dig, livet eller något du är orolig för. Alla präster har absolut tystnadsplikt.

Dessutom finns jourhavande präst, kristna familjerådgivningsbyråer och kyrkliga stadsmissioner som hjälper människor på flera sätt.

Detta får du och bidrar du till, med din kyrkoavgift.

Jaana Pollari Lindström- Präst i Svenska kyrkan Tjörn, Stenkyrka församling.

Jaana Pollari Lindström
präst