Att älska någon i nöd och lust.

Foto: Joakim Carlström IKON

Denna vecka har präglats av vigselsamtal. Jag har snart flera vigslar som skall genomföras.

Att gifta sig är för många ett stort ögonblick. De vill att det skall bli den bästa dagen i deras liv och därför så planeras det noga, ibland i flera år i förväg. Vi kan få bokningar för vigslar över ett år i förväg.

Det blivande brudparet väljer ofta vilken kyrka de vill vara i först. För många är det den kyrkan de är döpta och konfirmerade i, men för en del så väljer de kyrka utifrån vad de vill ha. Det kan handla om storlek, utsikt och plats.

Skärhamns kyrka är en sådan kyrka många väljer, för att den ligger högt uppe på berget med havet nedanför. Den är lagom stor och för att den sommartid har ett leende på tornet.

Sedan bokar de in vigseln hos pastorsexpeditionen och där får jag veta att det är en vigsel på gång. Vaktmästare och kantor blir också informerade.

De som ringer har många frågor och det viktigaste de bör veta är att de skall ha en hindersprövning. Den utfärdas av skatteverket och är till för att se att det inte föreligger några hinder för bröllopet.

Det är bra att beställa den i god tid och att också veta att den bara gäller i 4 månader.

Utan hindersprövningen kan det inte bli någon vigsel, eftersom vi mitt i den kyrkliga välsignelsen gör ett uppdrag för Svenska staten. Varje präst har ett personligt uppdrag som vigselförättare. Jag har ett fint brev från kammarkollegiet där det står att jag är behörig att viga. Det innebär också att det är jag som fyller i blanketten och intygar på heder och samvete att vigseln har ägt rum. Jag skall också fylla i våra vigselblanketter som vi sedan registrerar i våra vigselböcker. Ja, det är mycket papper som skall skrivas.

Det jag gör när jag kontaktar brudparet är att ge dem namn och telefonnummer till kantorn/organisten så de kan prata ingångsmarscher och solonummer tillsammans.

Allt detta gör de flesta i god tid, jag brukar träffa brudparet någon veckan innan själva vigseln. Då är vi i kyrkan och där pratar vi med varandra, övar hur de skall gå och stå.

Det mesta av mitt jobb där handlar om att svara på alla frågor och skapa en relation till de människor som vill gifta sig. Mycket går ut på att dämpa nervositeten och att också få dem att fokusera på själva vigseln i kyrkan.

Det blir lätt att fokus ligger på festen, frisyren, blommor och allt möjligt annat.

Jag vill att de skall vara närvarande i kyrkan, känna hur lyckliga de är och att de är där för att visa sin kärlek till varandra och be om Guds välsignelse.

Det är så härligt tycker jag, vi träffas någon vecka innan, de är lite stressade, nervösa och har många listor som skall bockas av.

Så blir det bröllopsdagen, och där kommer de, finkädda och vackra. Glada och förväntansfulla. Det är verkligen en stund av fullständig lycka, glada och förväntansfulla nära och kära.

Det fälls tårar av lycka och näsdukarna åker fram. Och mitt i allt detta får jag vara med. Och minnena är många av de olika brudpar jag haft.

Inte bara i kyrkorummet har jag haft vigslar. Ute i ett skogsbryn, i en trädgård, på motorcykel, ute på en brygga, på en stor sjö.

Vi präster kan komma till dig som vill gifta dig på ett annat ställe än själva kyrkan. Men de flesta vill vara där.

Känner du att du inte orkar med allt ståhej, så har du möjlighet att komma till drop-in-vigsel i Skärhamns kyrka 10/6 11-16 (eller den 2 september)

Ta med din hindersprövning så ordnar vi med vittnen, fotografering och din vigsel.

Jaana Pollari Lindström- Präst i Svenska kyrkan Tjörn, Stenkyrka församling.

Det blir bara ni två och Gud som välsignar er.

Jaana Pollari Lindström
präst