Vi bygger på stadig grund

Följande artikel är publicerad med tillåtelse av Lokaltidningen Stenungsund där den först publicerades 9 maj 2017.

Storsatsning på församlingsgård

Myggenäs församlingsgård. Foto: Carina Etander Rimborg

Nu är det dags att bygga ut och om församlingsgården. Sju miljoner ska det kosta och i december ska det vara klart.

Bland annat betyder det att Vallas nya präst kommer att ha sitt arbetsrum i de nya lokalerna.

Den nuvarande församlingsgården stod klar 1974 och har med andra ord varit med ett bra tag vid det här laget.

– Den har förstås underhållits på vanligt sätt men det är först nu som vi verkligen tar tag i den, säger Torsten Gustafsson som är kyrkans fastighetschef och Barbro Wiskari som är kyrkans ansvarige för just det här bygget.

Den stora förändringen är att det byggs ut en vinkel på huset. Det betyder förstås att det kommer till fler lokaler och i framtiden ska saker och ting kunna hållas åtskilda på ett annat sätt än idag. Personalen ska till exempel inte behöva sitta och äta i en del av den lokal som används som samlingssal.

– I den nya delen kommer det att finnas personalutrymmen, arbetsrum, mötesrum och toaletter, berättar Torsten. Det kommer dessutom att byggas en ny entré.

Förutom de nya lokalerna, kommer samtliga fönster att bytas ut, taket att läggas om och köket att bytas. Alltihop är beräknat kosta sju miljoner kronor – i dessa dagar har byggarna etablerat sig på platsen, och strax ska de dra igång arbetet. Enligt planerna ska den nya församlingsgården kunna tas i bruk den femte december.

Då har också församlingens diakon fått sitt arbetsrum i huset. Precis som församlingens präst. När Elisabeth Larsson var diakon hade hon ett litet arbetsrum i församlingshemmet vid kyrkan, men den nya diakonen – Ninnie Alstersjö – kommer att ha sitt kontor i församlingsgården.

Komminister Jan-Åke Larsson hade sitt kontor hemma i prästgården. Hans efterträdare – Malin Ringfelter – kommer även hon att finnas i gården.

– Men det är viktigt komma ihåg att Valla församlings expedition, den kommer även i framtiden att ligga i Skärhamn, påpekar de ansvariga.

De menar att det kommer att finnas helt andra möjligheter med den ”nya” församlingsgården. Det kommer inte minst att finnas bättre utrymme för verksamheten.

Under tiden som arbetet pågår, kommer församlingens verksamhet att hålla till i församlingshemmet, i kyrkan och i den lägenhet som församlingen hyr.

Bengtåke Carlson
Lokaltidningen Stenungsund