Vill du följa mig?

doveDet var en helt vanlig dag, Maria fixade med tvätten. Plötsligt kommer någon in i rummet.
-Tjena Maria, du skall föda ett barn.
Maria tittade på honom.
-För det första är jag 13 år och för det andra har jag inte haft sex, att föda barn är liksom helt utanför mina planer.
Han står kvar och tittar på Maria.
-Gud har sagt att du skall föda en son, och han skall heta Jesus.
-Och jag säger att du inte är klok, jag har planerat mitt liv och det inkluderar inte att föda barn nu. Först skall jag skaffa mig en karriär och sedan tänkte jag att jag skulle gifta mig. Så gå härifrån, jag har mycket att göra nu.
-Men…?
-Du hörde mig.

Tänk om det här varit början på julevangeliet – det hade samtidigt varit slutet på julevangeliet. Valet var hela tiden Marias. Hon kunde tacka ja till uppgiften – men också nej.

Vi pratar sällan om kvinnor i Bibeln. Bara 148 kvinnor omnämns med namn. Men kvinnor får möjlighet, gång på gång, att ändra historien.

Solen sken över landet. Noa var ute och arbetade. Hans fru Johanna, (har inget namn i Bibeln), satt och väntade vid matbordet. In kommer Noa.
-Har det hänt något roligt idag?
-Ja, det kan man väl säga… Gud talade till mig. Noa tittar ner i bordet när han säger det.
-Så vad sa han? Noa harklar sig och fäster blicken ännu hårdare i bordet.
-Vi skall bygga en båt.
-Nej vad kul, att fiska ifrån, eller är det för semestern?
-Nja, kanske inte riktigt så.
-Nähä?
–Ja, så båten måste vara ganska stor. Och – eh – byggas på ett berg. Och… Gud har… Det finns inget lätt sätt att säga det. Vi ska ta med två djur av alla sorter.
-Va?
-Ja….
-VA?
-Nu åker jag hem till min mor. Du kan ringa när du lugnat dig.

I Bibeln gick Johanna med på att bygga en båt i Stena Line-storlek, uppe på ett berg. Hennes vänner trodde nog hon var lika galen som Noa men hon trodde att Gud talat med Noa, och följde honom.

Även i Nya Testamentet lyfts kvinnor. Kvinnor kommer först till graven, får sprida budskapet om Jesus. En kvinna förstår vem Jesus är, smörjer honom med olja. En kvinna tvättar hans fötter, en bild av att vilja tjäna. En kvinna tar tag i tofsen på hans mantel för hon vet att hans krafter är stora.

Vi får alla en möjlighet att följa Jesus, oavsett vilka vi är och var vi kommer från. Jesus vill ha kontakt med oss. Bibeln är tydlig med att vi alla är viktiga. I Galaterbrevet står det ” Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus.”

Gud gör inte skillnad på oss. Oavsett vad vi identifierar oss som älskar Jesus oss precis som vi är. Du har möjlighet att följa honom, det är enkelt. En dag kommer frågan till dig.

Plötsligt hörs en röst i ditt inre som säger.
-Tjena! Vill du följa mig?
-…

Svaret är ditt, du får välja. Om du väljer att följa Jesus hoppas jag att du tar kontakt med någon kristen församling i din närhet så att du får gemenskap med andra kristna. Om du följt Jesus länge, säg ja igen och igen. Gud ger oss nya uppdrag hela tiden.

Guds frid!
/Daniel Jansson, präst

En kommentar

Christina säger
22 mars 2017 – 01:54

Tur att den verkliga Maria inte tänkte på sin karriär... ;-)

Men bra infallsvinkel! Ibland får man ett nytt djup i tron då bibeltexten lyfts in i nutiden och där lyckades du bra! Så Tack!

Stefan svarar
26 mars 2024 – 02:17

Gud gör ingen skillnad på folk men kyrkan är en klasskyrka och gör det. Så att söka sig till en församling som ni skriver är svårt om man tillhör fel klass