Att vakna med Gud

Det var morgon på ”Bullkyrkan”, det som Stadsmissionen bjuder in till. Man bjuds till frukost och en gudstjänst där en präst eller diakon kommer och leder andakt på söndagmorgnar. De flesta i den församlingen som blir där är slitna av olika prövningar i livet. Jag minns en predikan som jag hade. Men jag minns inte något jag sade, utan något jag blev tillsagd.

Jag kastade ut en fråga: ”Är det någon som vill dela något den är tacksam för?” Svar kom snabbt från vänster. ”Jag är tacksam att jag lever varje dag jag vaknar.” Jag vände mig om och tackade för kommentaren, och sa att jag önskar att jag också kunde känna så varje dag. Då sa han, direkt, med ögonen spända rakt i mina. ”Det borde du göra, för du får vakna med Gud varje dag.”

De orden gick rakt in. ”Det borde du göra, för du får vakna med Gud varje dag.” Jag minns det som blev hans predikan, den morgonen, än idag.

Från sin plats i lokalen och plats i livet, så såg han nog prästen som en som får leva nära Gud. Min tro är att vi alla vaknar med Gud varje dag. Den som hamnat utanför det mesta, hamnar ändå inte utanför Gud.

Jag svarade något om att alla är lika nära Gud. Kanske inte oviktigt att säga. Men han anade något större: Guds närvaro. Plötsligt kände jag att medan jag ägnade mig åt teologi: att lära om Gud, ägnade han sig åt teoskopi: Att se Gud. Och på stadsmissionens frukost förkunnade han det evangelium som befriar oss i djupet.

Vi längtar att bli fria i livet och det kan bara komma ur den kärlek som får flöda. Ingen form är helig om den inte bär människor. Ingen lag är helig om den inte skyddar. Ingen gemenskap är helig, om den inte är full av barmhärtighet och kärlek. Inget budskap är heligt om det inte befriar. Formen, gemenskapen, lagen och budskapet är till för människan. Inte tvärtom.

Vi är beroende av våra sammanhang och av våra medmänniskor. Det är som det ska, och frihet är inte samma sak som totalt oberoende. Många människor har upplevt den totala friheten när de upplevt hur Gud finns för dem och hur beroende allt levande är av den kärleksfulla Guden. Det är bara i Gud vi kan kräva att få vara helt fria i.

Gud är i relation och där inbjuds vi att vara helt fria. Jesus vill att vi tar makten över det som hindrar oss från att vara fria på djupet. Gud önskar ingen att bli fången eller pålagda ett slaveri. Det är aldrig Guds vilja. Om du tror det så tror du fel. Om du hör att någon säger att du måste göra eller vara något annat för att nå fram till Gud så har den helt enkelt fel.

Du som läst detta är helig! Om du ser att alla andra är heliga och har rätt att få vara fria, Om du har den tron och låter den få sitt uttryck i kärlek, så har du nått den friheten som är gudomlig.

Anders Facks, präst

Susanna säger
1 september 2017 – 08:40

Så fint ❤️

Maria Elfblad säger
1 september 2017 – 09:41

Tack, Anders! Underbara tröstens ord ❤️

Jessika säger
2 september 2017 – 07:44

Alla kanske inte är lika nära Gud men Gud är lika nära alla.

Camilla säger
13 september 2017 – 11:55