Freden börjar mitt i natten

De har vandrat långt. Dagar och nätter utan vila har de färdats genom land och över vatten. De har blivit ivägkörda från flera platser där de sökt skydd och inte har det hjälpt att visa den höggravida magen. Kropparna värker och musklerna skriker, men nu har de äntligen kommit fram. De stiger in i värmen och möts av det milda ljuset i S:t Johannes kyrka i Malmö. Det är snart natt och kyrkan är öppen. Öppen för att ge skydd och vara ett rum för vila.

S:t Johannes kyrka är katedralen mitt i city som vakar över staden. Det är en kyrka som aldrig sover, den är öppen dygnet runt.

Nu får den lilla familjen skydd för natten och alla de andra som tar sin tillflykt till kyrkan under de kalla och mörka timmarna. Det bjuds inte på några överdåd, ingen mat, inga lyxiga madrasser, men skydd för regn, vind och kyla. Kyrkans medarbetare vakar stilla och ber tyst för staden och för dem som kommer för att vila i gudstjänstrummets härbärge.

Julen handlar om fred. Fredens och fridens möjlighet har sitt ursprung i den heliga natten. Fred handlar inte enbart om frånvaro av krig, utan om möjlighet till härbärge, om förtryck som bryts och om handlingar som leder till att ingen ska svälta, förfrysa, förtäras av ångest eller känna sig värdelös.

Vi har en öppen kyrka. Det kan betyda att freden kontinuerligt sås i stort och smått och bereder väg för ytterligare fred, fred som förändrar världen. Fred kan inte skördas, den kan enbart sås, i varje relation, i varje sammanhang. Jag önskar jag vågar leva så att jag kan välja freden, att jag vågar ta emot dess konsekvenser och att jag klarar av att se fredens möjligheter både i mig själv och i den jag möter.

Det är snart ett nytt år. Under fredens år 2016 kommer konferensen Samhälle & Existens att äga rum i Malmö. Flera olika seminarier erbjuds och två av dessa, som jag särskilt tänker på under julen, är Tror vi på välfärdsstaten och De mest utsatta. Det första seminariet ställer frågan om vi ser en utveckling där välfärden håller på att skiljas från staten och det andra seminariet resonerar kring social utsatthet och var nöden möjligtvis är som störst i samhället. Läs mer om konferensen här: http://svenskakyrkanmalmo.se/om_oss/samhalle_och_existens/

Det öppna kyrkorummet i natten blir för mig något ännu mer än ett livsviktigt härbärge för dem som söker det. Det blir en symbol för hur människor i samhället kan ge rum för varandra. Istället för att se människor och organisationer som enskilda sektorer, stuprör, kategorier som aldrig rör vid varandra kan vi förstå att vi faktiskt behöver varandra och är delar av varandras samhälle, där vi alla rör oss mellan olika delar, roller och uppdrag.

Fred handlar också om förmågan att kunna se större och vidare om oss själva och andra. Så som härbärget i natten, den öppna kyrkan, finns där för mänskligheten, så finns nu möjligheten för var och en av oss att öppna för fred på nya och omdanande sätt.

På julaftonens morgon sände TV 4 direkt från S:t Johannes kyrka. Två personer berättar om den nattöppna kyrkan. Det är Mikael som kommit till kyrkan för att få vila och skydd och det är Anders Ekhem som är kyrkoherde i Malmö och som varit i kyrkan under natten. Du kan se inslaget här: http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/kyrkan-hj%C3%A4lper-flyktingar-och-heml%C3%B6sa-i-jul-3238372

God fortsättning på julen!