Svedjans kapell

Kapellet i Svedjan

Det vackra kapellet på Svedjan är det senaste tillskottet i vår församling. Det stod klart 2003 och sakrifierades den 21 september utav biskop Hans Stiglund.

Arkitekten heter Per Anders Lennartsson. För att bygga kapellet avverkade kyrkan skog runt gården och ett par grova furor från skogen ovan lägret har använts för att stötta upp innertaket.

Lägergården vid Svedjan har haft flera ägare genom tiderna. Umeå kyrkliga samfällighet har varit ägare sedan 1968, dessförinnan var det Umeå kommun som ägde den och drev barnkoloni där. Den som sålde fastigheten till kommunen var änkan Kristina Israelsson. Hon ska, enlig utsago, ha fått en uppenbarelse om att Guds ord skulle komma att talas på den platsen – och det fick hon ju rätt i.

Idag kan lägergården nyttjas utav alla församlingar, man kan även som privatperson hyra gården. Kapellet är mycket populärt bland brudpar och blir snabbt fullbokat!

(Källa Spira 3 sept 2003)