Tavelsjö nya kyrkogård

Eftersom den gamla kyrkogården inte var lämplig så anlade man 1927 en ny begravningsplats. Denna gång lämnades inget åt slumpen och man valde en torr tallbacke nordost om kyrkan. Planeringen gjordes av länsarkitekt Edvard Lundqvist.

150701 Tavelsjö kyrka, kyrkogårdar mm LE (58) rev- rez

Kyrkogården är ett mycket vackert exempel på en skogskyrkogård med vackra, storvuxna tallar, skogsmark, mossa och inslag av vilda blommor. En blandning av raka och böjda grusgångar leder en runt olika typer av gravstenar, jugendinspirerade, korsformade. Här finns även en gravhäll i senfunktionalistisk form såväl som en minneslund.

Ibland ordnar Hembygdsföreningen Tavelsjö kyrkogårdsvandringar som är mycket intressanta att följa med på.

150701 Tavelsjö kyrka, kyrkogårdar mm LE (55) rev- rez150701 Tavelsjö kyrka, kyrkogårdar mm LE (34) rev- rez

På kyrkogården står också ett kapell ritat av Kurt Nordenskiöld. Det är i klassicistisk stil, byggt i tegel och vitputsat. Precis som kyrkan och församlingsgårdens tak så är kapellets tak skifferbelagt.

150701 Tavelsjö kyrka, kyrkogårdar mm LE (61) rev- rez

Om du inte har besökt kyrkogården kan vi varmt rekommendera ett besök!

150701 Tavelsjö kyrka, kyrkogårdar mm LE (26) rev- rez 150701 Tavelsjö kyrka, kyrkogårdar mm LE (20) rev- rez150701 Tavelsjö kyrka, kyrkogårdar mm LE (18) rev- rez