Låt det bli ljus!

Det räcker med ett litet ljus för att få hela världen att tro på segern över mörkret. I söndags firade vi ljusets seger över mörkret – Kyndelsmässodagen. Det är ljusets dag. Enligt en gammal tradition gick man till kyrkan på just denna dag för att få ett invigt ljus. Ett ljus som man var mycket rädd om eftersom det var tänt i kyrkan. Detta kan man få vara med om än idag i många kyrkor i vårt land och i hela världen.

Att få tända ett ljus i kyrkan innebär att man tror på att Gud är med idag på samma sätt som vid tidens början. I Bibelns skapelseberättelse står det: Gud sade ”Låt det bli ljus!”  Det var startsignalen för allt som skulle skapas. Det är förutsättningen för allt liv. Utan ljus kan ingen leva eller växa.

När vi tänder ett ljus i kyrkan kan vi säga att vi tror på att Jesus är världens ljus. Ett stort ljus som är tänt för alla människor. Men för att det ska nå ut till alla behövs Ditt ljus, som Du får tändas för en medmänniska.

För fler och fler blir det viktigt att gå in i en kyrka och tända ett ljus på ljusbäraren. Det är en symbolisk handling som visar på alla människors möjlighet att få lysa upp vår värld.

Många lever i ett mörker och tror inte att det finns något ljus att tända. Men ljuset räcks till alla och det tänds på Kristus-ljuset som ett budskap om hopp och framtidstro.

I förra söndagens text möter vi det lilla Jesus-barnet som Maria och Josef bar fram i templet. Dom möter Symeon som förstod att detta barn var världens ljus. Det räckte med det lilla Jesus-barnet i Symeons armar för att han skulle förstå:

v29 ”Herre, nu låter du din tjänare gå hem, i frid, som du har lovat.v30 Ty mina ögon har skådat frälsningen

v31 som du har berett åt alla folk,v32 ett ljus med uppen­barelse åt hedningarna och härlighet åt ditt folk Israel.”

När ett barn bärs fram i dopet överlämnas ett dopljus med orden: Tag emot detta ljus.

Det är en påminnelse om Jesus som sade:

Jag är världens ljus.

Den som följer mig skall inte vandra i mörkret

utan ha livets ljus.

När vi tänder det ljuset påminns vi också om att varje människa har ett viktigt uppdrag att föra ljuset vidare och lysa upp vår värld.

Sv Ps 61:1

Lågorna är många, / ljuset är ett,
ljuset Jesus Kristus,
lågorna är många, / ljuset är ett,
vi är ett i honom!

En kommentar

Sven Andersson säger
5 februari 2013 – 03:02

Enligt gamla översättn. sade Gud "Varde ljus! Och det blev ljus".
Ett nutidsspråk kan vara "Låt det bli Ljus! eller kanske BIG BANG!