Hur ser den kristna reklamen ut?

Jag tror att vi alla på ett eller annat sätt blivit berörda av reklam, kanske vi framförallt reagerar över reklaminslag i TV. Allt handlar om att framställa den produkt som visas skall framstå i ett glamoröst skimmer. Den enskilda människan som berörs av produkten är perfekt i alla avseenden och är lycklig och framgångsrik.

Vad är det för reklam som omger kristendomen och Jesus? Hur uppträder Jesus när människor är nyfikna på vad han står för? Hur är det då med kyrkans reklam?

Fastetiden ger oss lite svar på dessa frågor när Jesus förbereder sig för att dö för Dig och mig! Det är inga vackra och glamorösa bilder och ord – men det är ett budskap som får beröra varje människa.

PR står ju för relationer till allmänheten och i på Jesu tid var det många som ville få en uppfattning om Jesus, liksom det är på vår tid. De förstod säkert inte så mycket, och vi heller. Inte heller hans lärjungar hade så stor uppfattning om teologin, knappast någon alls, men dom såg vad Jesus gjorde och sa. Det viktiga är att det handlar om en kärleksrelation – något som berör mer än all annan reklam.

Det är Jesu kärleksgärning, hans död och uppståndelse, som är den enskildes och kyrkans trosgrund. Genom Kristi död och uppståndelse lär vi oss tolka det gåtfulla mänskliga livet med dess skiftningar mellan mörker och ljus, framgång och motgång, sorg och glädje. Som kristen kan vi bevaras från ytterligheterna att hamn i en utsiktlös pessimism eller en lättfärdig optimism.

Det är det som fastetiden hjälper oss med. Jesus ger oss vägen till livet som inte går den enkla vägen, utan genom död till liv. Genom prövningen ger Jesus oss seger över döden och ger oss ett ljus som håller att tro på hur svårt än livet är!

På onsdag – Askonsdagen – börjar Fastetiden och då möter vi reklamen för den kristna vägen. Du kan få ett kors tecknat på din panna som ett tecken som visar på det som Jesus har gjort för DIG. Kärlekens väg för mänskligheten!