Vi hör ihop

Det finns en barnsång som i många år har sjungits i kyrkans barngrupper:

Vi sätter oss i ringen / och tar varann i hand.
Vi är en massa syskon / som tycker om varann.
För Gud är allas pappa / och jorden är vårt bo.
Och vi vill vara vänner / med alla, må ni tro.

Vi sätter oss i ringen / och tar varann i hand.
Vi är en massa syskon / som tycker om varann.
Tack gode Gud för jorden / och alla människor.
Gör en familj av alla, / en enda jättestor.

Sången talar mycket om att vi är beroende av varandra. Att ta en person i hand innebär att vi har fått kontakt och får känna beröring. Det ligger en hel del bakom ett handslag och att vi vill hälsa på varandra i hand. Det är ett givande och ett mottagande. Vid ringdanser håller vi varandra i händerna för att bilda en cirkel som gör att vi är många som samtidigt har kontakt med varandra. Det är lite barnsligt att skriva på detta sätt och själva ämnet är verkligen banalt att tala om – just därför viktigt!

Ett barn förstår vad det handlar om att känna samhörighet: Ett barn som kommit bort från sina föräldrar känner sig genast övergiven och blir ledsen. Något av den känslan kan få finnas hos oss om vi kommer bort från Gud.

Vi hör ihop med Gud!

Då är det många känslor inblandade: som ett barn behöver vi alla tröst, uppmuntran, ömhet, medkänsla. Paulus visar i Filipperbrevet på att enigheten i Kristus finns i dessa ord. Det är med andra ord en uppmaning till oss att våra visa dessa känslor mot varandra.

Vi hör ihop med varandra!

När Jesus beskriver enigheten talar han om att vi ska ställa upp för varandra och inte sätta oss över och trycka ned vår medmänniska. Det är som en familjegemenskap där alla är beroende av dom andra. Det allra viktigaste är också att Jesus är med i gemenskapen som den som ställer upp för oss. ”Jag är mitt ibland er som en tjänare.” (Luk 22:24-27)

Makt

Utgångspunkten från vår sida är ofta hur vi vill har kontroll över vår situation och med maktmedel kan styra över våra liv. Så var det också för lärjungarna kring Jesus: dom stred kring frågan vem av dom som var störst.

Jesus svarar att den verkliga makten för att ha kontroll över sitt liv sitter i att förstå att man är som ett barn i en familj. Den yngste behöver de andra för att ha ett föredöme att se upp till och kunna mogna i livet. Hemligheten i Guds rike är att vi alltid får sträva efter att vara ett barn där ”Gud är alla pappa och jorden är vårt bo …”