Stigen

Det finns många stigar i skogen. Ofta är de urgamla vägar som leder bort eller hem. Många leder till kyrkan och kallas kyrkstigar. De leder till ett viktigt mål och de är upptrampade av generationers fötter.

Idag kanske vi inte kallar stigarna för vägar som leder till ett mål. Stigarna är mer till för vandringar och rekreation. En del av stigarna kallas kulturstigar.

En kulturstig som i dagarna skall invigas, är en vacker välordnad kulturstig i Karleby utanför Mariestad. Här får man stanna upp och bl.a. få värdefull information från vår bygds historia. Vi får också lära oss mycket om djur och natur.

En förutsättning för att uppleva något efter stigen är att stanna upp och se sig omkring. Man behöver också vara mottaglig för information.

Vart är vi på väg när vi vandrar stigen? Bort eller hem? Det viktiga är själva vandringen och att vi har ett mål som är vi längtar till.

Stigen kan påminna oss om livsvandringen eller pilgrimsvandringen. Var är jag? Tar jag emot allt det som jag får i livet? Vart är jag på väg? Då upptäcker jag att Gud finns i naturen och i upplevelser och relationer som vi får vara rädda om har ett ansvar för!