Det här med Caroling – eller ’Från kyrka till pub’

Om jag som präst i Sverige har ett antal luciagudstjänster under adventstid, så är det ’same, same, but different’ i England. Här är det Caroling som gäller. Det vill säga en samling där det sjungs engelska julpsalmer. Jag säger samling i ordets vidaste bemärkelse, eftersom vi samlas i allt från kyrkor och byastugor, till pubar och tågperronger.

Varje år sjunger några av mina bekanta kända julsånger på tågstationen. De passar på att fånga julhandlare och pendlare från London, samtidigt som de samlar in medel till välgörenhet.

Själv är jag under en vecka med på fem vitt skilda caroling-tillfällen. Två är i mina två kyrkor, med klassiska carols som varvas med bibel-läsningar om julens mysterium. En annan är också i kyrkan, men organiseras av flickscouternas ledare (Trefoil guild), ett glatt gäng damer som har vad de kallar ett ’lighthearted evening of carols’. Här är de flesta texterna utbytta mot dikter om julevangeliet och julfirandet, men sångerna är desamma.

Byns WI (Women’s Institute, och har ni sett filmen kalenderflickorna så har ni också koll på denna damförening), har också en kväll med carols, och den är än mer lättsam. Här blandas julpsalmerna med upptåg och små sketcher. Här får man en härlig inblick i engelskt julfirande, och sjungandet av ’Twelve Day’s of Christmas’ är en självklarhet. Indelade i olika grupper står man upp för att ropa ut vad man fick av sin ’True love’, om det nu är tre franska hönor, eller tolv hoppande lorder.

I kväll är det puben som gäller. Vi samlas på byn pub med julpsalmshäften, en violinist, och glatt sånghumör. Tillsammans med pubens gäster sjunger vi över ett glas öl. Folk låter glatt maten kallna och drickat bli ljummet och sjunger istället med i sångerna. Dessutom får vi in en hel del kollekt till skolverksamhet i mellanöstern.

Det enda som saknas på puben, som vi har i kyrkan och byastugan, är mulled wine och mincemeat pies, men sångerna är desamma. Här är en av mina favoriter från ’Love Actually’…