Mark Dobell: ”En palett där alla färger verkligen kommer fram”

En som ser fram emot söndagens konsert är den hitreste brittiske solisten Mark Dobell. Mark Dobell är tenorsolist i framförandet av Alexander´s Feast i Uppsala Domkyrka.
Förutom att han har en särskild kärlek till Uppsala har han också en särskild kärlek till just Alexander´s Feast!

Vad betyder Alexander’s Feast för dig?

– Egentligen tycker jag att Alexander´s Feast är en missvisande titel på detta verk. Jag föredrar undertiteln – The Power of Music – eftersom detta är musik som uttrycker så många känslor och sådan passion. Det är som en palett av färger där alla färger verkligen kommer fram, säger Mark Dobell.

Vad gör musiken så speciell tycker du?

– Jag älskar ju Händel och Händels sätt att komponera. Man är alltid garanterad stora kontraster, stora uttryck och stilar. Som solist är det verkligen en förmån att få visa och uttrycka alla de där aspekterna I Händels fantastiska musik.

Hur är det att framföra ett så pass stort och omfattande verk?

– För min del var det ett tag sedan sist, så jag ser verkligen fram emot det. Det känns särskilt roligt att få framföra det med en svensk kör och orkester. Jag har aldrig träffat en svensk som inte är intresserad av musik! Det är underbart. Samarbetet är viktigt i ett sådant stort verk och det ser jag verkligen fram emot.
Det ska bli väldigt roligt att få framföra det här med Uppsala Domkyrkokör, Milke Falck och orkestern REbaroque.

Har du varit i Uppsala förut?

– Ja, jag ser fram emot att komma till Uppsala på söndag. Jag har vänner i Uppsala som jag ska passa på att besöka när jag ändå är på plats. Första gången jag var i Uppsala var i slutet på 90-talet då jag var bjuden på en Valborgsbal. Jag är inte särskilt bra på svenska tyvärr, men å andra sidan är min erfarenhet att ni pratar perfekt engelska, så vi ska nog kunna prata om en hel del när vi träffas, avslutar Mark Dobell.

Av: Ann Eberhardsson