veronika

Bara fem dagar kvar

Oi!

Nu är det bara fem dagar tills vi åker, och det börjar bli lite nervöst. Jag kanske dock ska definiera vi lite bättre. Det är jag, Veronika, Lotta från Örnsköldsvik, Oscar från Luleå och Elin från Åhus som ska åka till Brasilien tillsammans. Jag tror det är först nu som det börjar landa att man verkligen ska iväg, nervositeten börjar slå till lite nu.

Jag som skriver heter i alla fall Veronika Törnqvist och kommer från Linköping stift, bor även i Linköping. Jag är 19år och tog studenten i juni så det här utbytet blir en otroligt spännande, intressant, givande och rolig start på mitt sabbatsår. Det var redan för två år sedan som jag förstod att jag ville söka till ”Ung i den världsvida kyrkan”. För det var då Elsa Rehnström , som tidigare varit min konfirmandledare, åkte till Filipinnerna. När hon kom hem berättade hon om utbytet och jag har sedan dess drömt om att åka. Så efter många timmar av skrivande på ansökan och en intervju fick jag reda på att jag kom med och jag blev otroligt glad. Men det är nog först nu som jag förstår vad jag har gett mig in på, i en positiv mening menar jag nu. Nu har det blivit mer verkligt att jag verkligen ska åka efter kursen i Uppsala som främst var en språkkurs i portugisiska för mitt gäng. Men vi hann även med några intressanta föreläsningar om allt från bistånd till den postkoloniala tiden. Men framför allt kom det beskedet vi alla väntat på, vart vi skulle få åka. Då Brasilien är världens femte största land var det verkligen svårt att föreställa sig vart vi skulle innan. Det ända vi visste var att det inte skulle bli Amazonas.

Jag tillsammans med Lotta hamnade i Blumenau som är en tyskinfluerad stad i södra Brasilien som ligger i regionen Santa Catarina. Lotta och jag är i olika församlingar och värdfamiljer, men det känns ändå skönt att ha någon så pass nära ändå. Oscar och Elin är i två städer nära oss vilket känns bra. Nära i brasilianska mått är 1-2 timmar bort.

Den andra perioden ska jag och Elin bo i samma familj och vara i samma församling i regionen Minas Gerais som ligger i mitten av Brasilien på den östra sidan. Då ska vi vara i Teófilo Otoni som verkar ha väldigt god mat så det blir trevligt. Oscar och Lotta hamnar dock lite längre bort under andra perioden då de bor i norr. Men det är kul att i alla fall bo nära varandra första perioden.

Ser verkligen fram emot att åka nu efter vad som kommer att bli en intensiv vecka med allt från packande till pluggande av portugisiska. Até logo!