clair

Reformationsdagen – fest, mässa och lek pa huvudkontoret ILCO, San Josè

Reformationsdagen firas här i San Josè en hel del! Det blev lek under dagen med stora leksaker som anvands pa cirkus vanligen, och mycket folk fran alla församlingarna här. Senare pa eftermiddagen blev det ett drama fran en församling, och konsert. Sedan blev det fika, och sa en lang mässa da alla inte ens fick plats. Men det gjorde ingenting, för det gick att sitta i trappor, och folk bytte plats, gick ut (in) i matsalen för att äta, och alla bytte plats och det hände Mycket!

* drama – ungdomar fran Sarapiqui

*fina Öppna kyrkan – utan väggar – och mycket folk!

*Christina som jobbar pa kontoret och studerar teologi 50/50  som kyrkan betalar,  och sa Geraldine och Abel – pastorer fran Nicaragua och Cuba.

*Gilberto (1/2 ordinerade pastorer av de costarikanska pastorerna) som alltid predikar brinnande, med enkla ord som träffar. Och sa en pojke som väntar pa att fa spela til en psalm, och församlingen förstass.

*En man höll sig i bakgrunden, och jag funderade pa att prata med honom, da han verkade ensam. Men det var andra som gjorde, och sedan började predikan. Men den här mannen ville ocksa säga nagot. Och oj vad folk blev förvanade, och glada när han fick prata om hur människor som sag ut som han ofa blev uteslutna ur kyrkor, för det hade han sett. En lang predikan blev det. Och efter ett tag berättade han att han inte alls var fattig eller brukade klä sig sa smutsigt som han gjorde – en skadespelare och allt var uppgjort. Mycket duktigt skadespel, viktigt, och bra mottaget.

*Abel väntar pa nattvaren, personen med ansvar för alla diakonala projekt och personalen som arbetar med dessa.

* Biskopen med kaffe i handen. Han brukar ha sin skorta och frimärke pa sig, och kors, men just dagen till ära,  reformationsdagen, hade han den lutherska symbolen. För under mässan deltog även andra protestanter i landet, och en pingst-pastor talade, samt andra grupper, och da gäller det att visa lite mer vad en star för.

* efter nattvarden var det enheldel bröd kvar. Det är lite olika i olika församlingar om en har oblater eller sant här bröd, men nu var vi manga. Vad som är lika dock är att efter nattvarden far alla vara med och äta och dricka upp, och maltiden blir ater till bröd och saft (i vissa fall vin). Här äter nagra ungdomar av det samtidigt som vi andra mumsar (annat) fika.

* en skylt att paminna oss om att vi aven finns i limon-distriktet, aven fast vi inte har nagon fysisk kyrka där Än.

Mycket mässa, musik, folk, drama, dans, mat, glädje och gemenskap! Ett verkligt firande 🙂

La paz!

Clair