veronica12

Installt men bra anda!

Nagot jag verkligen lart mig under min tid har i Brasilien ar att allt inte blir som man tankt sig, men pa nagot vis loser det sig alltid anda. Torsdag till sondag var det planerat for ungdomslager. Onsdag kvall vid klockan atta fick vi sms fran prasten som sa att lagret blev installt pga for fa anmalda. Jaha, da var vi dar igen. Saker blir inte av utan dagarna star tomma. Vad skulle vi hitta pa nu da? Vad finns det att gora en langhelg som denna?  Hade vi haft en vardfamilj hade de genast hittat pa nagot med oss men nar situationen ar sadan att vi bor sjalva pa ett diakonissabonde blev det vi som fick gnugga aktivitetsknolarna och ta kontakt med de vanner vi hunnit fa den korta tid vi varit har. Och vilken helg det blev…

Torsdag blev det valgorenhetsevenemang for gatuhundar. Jag tror inte att jag hade fatt for mig att ga pa nagot sadant hemma men det var kul att se. Det var loppis till forman for arbetet, presentation av deras arbete, upptradanden och lite mat. Korv med brod blev det denna kvall och korv med brod i Brasilien skulle vara vart ett eget blogginlagg bara det. Stort langt korvbrod och korvslantar i en tunn tomatsas. Till detta kunde vi sedan ta en bandning av majs och artor, majonas, ketchup, senap och sma minipommes. Jag foredrar svensk korv med brod.

Fredag blev besok pa ett dagis for barn som kommer fran svara och fattiga forhallanden. Detta projektet stodjer kyrkan och idag var vi med pastor Gerson nar han laste och visade Noaks ark for barnen. Han hade en jattehaftig bok som blev till en tredimitionell ark dar banen fick stalla in alla djuren. Det blev aven lite fotboll spelade med de sma killarna. Kanske var det nagon blivande superstjarna jag lirade boll med, vem vet.

Lordag var eftermiddagen och kvallen planerad for traff med ungdomsgruppen. Var inte jattemycket till traff tycker jag. Vi sjong nagra psalmer, tittade pa lite roliga klipp pa datorn och det var ett forsok till en djupare ovning men det blev inte sa bra. Nar det sedan skulle fixas mat blev dagens ungdomar sociala pa sitt vis. Var och en stirrar ner i sin mobil och sager inte sa speciellt mycket. For mig som hr en osmart telefon blev det istallet att spela pingis och oj vad lange sedan det var men oj vad kul det var ocksa. Nagon som har pingisbord och rack hemma som vill ha en match? Hor av er till mig!

Sondag blev det kyrkan och for min del sondagsskolan. Mycket intresant nar de berattade historien om Jesus och de tio spetalska botas ( Lukas 17 11-19) med hjalp av kladnypor. Jesus blev alltsa en kul kladnypa. En rolig idé och det fungerade jattebra. Malade ocksa tackningar over alla presenter som Gud ger oss varje dag. Var kul att se detta och vara en del av det.
Efter detta nar vi stod och smapratade med nagra damer blev vi presenterade for en kille och han pratade svenska. Att hora nagon annan an Lina prata svenska var jattekonstigt och jag horede knappt vad han sa forst. Om det var for att jag inte var beradd pa svenska eller for att han pratade klar och tydlig skanska vet jag inte. Att han dessutom var gammal Ung i varldsvida kyrkan deltagare gjorde ju inte att vi hade mindre att prata om. Vi tre svenskar och tva av vara brassevanner tillbringade resten av dagen tillsammans. Lunch pa vegetarisk bufferestaurang, glass pa en glassbar med hur manga olika sorter som helst och man betalade per hekto sa jag kunde ta lite av varje och smaka pa allt fran doce de leite com chocolate-glass till mango och brigadeiro-glass. Det blev aven en tur med turistbaten och en skon timma pa ett cafe med utsikt over hamnen och vattnet. Hela tiden en massa skona och trevliga samtal och skratt.

Sa ibland ar det inte sa illa med installda saker. Det kan ju faktiskt bli annu battre!

Imorgonbitti flyger vi till Vitoria for avslutningskurs. Sista dagen idag innan vi ska borja titta tillbaka och se vad vi fatt med oss i vara bagage, bade mentalt och fysiskt. Blev en toppenavslutning har i Porto alegre och Sao Leopoldo. Besok pa ett av kyrkans projekt och det blev annu mer fotboll spelad. Skont att det bara var 22 grader och molnigt idag. Lunch med var kompis Erico och sedan hejda till honom och Thomas. Hem och ata en mango. Efter att ha fixat ut morgondagens flygbiljetter ar det nu dags att ge sig pa den stora utmaningen; packa vaskan sa att den inte vager for mycket. Utrymme ar inga problem. Det ar overvikt jag fruktar. Sedan far vi ju inte glomma att det blir bananmacka till kvallsmat ocksa.

Ett langt inlagg men snart ar min langa resa slut. Det kommer bli langa stunder hemma for att beratta allt. Men en sak ar saker, jag kommer inte ha langtrakigt de dagar som ar kvar. Vitoria och Rio, here I come!!!!