nilsjonsson

Team Tanzania – Nils Jonsson, Stockholm stift

IMG_4725

Så här ser jag ut enligt gruppen! (Då de fick 15 sekunder var att måla med ”fel” hand i Sigtuna)

Nisse heter jag och kommer att representera Stockholm stift i Tanzania om bara en vecka! Idag är det exakt ett halvår sedan jag fick reda på att Ung i den världsvida kyrkan existerade. Jag var i Åre på skidsemester och läste mail på telefonen då jag ser en underrubrik i SKUs nyhetsbrev i stil med ”Imorgon är det sista anmälningsdagen för kyrkans utbytesprogram”. Vid den tidpunkten hade jag spenderat flera veckor med att läsa in mig på alla möjligheter som fanns att bo, studera, (volontär)arbeta och resa utomlands men insett att jag skulle behöva arbeta ihop ganska stora summor pengar först för att ha råd; Ung i den världsvida var mer än perfekt! 3 månader är en väldigt lagom tid, man slipper åka själv (eller med 20 andra), nästan allt är betalat, förberedelsekurser ingår och alla länder var minst sagt spännande! Dagen efter satt jag på Åre-Stockholm-tåget och skrev personligt brev, fyllde i ansökan och ringde till referenspersoner och stiftsansvarig; det tog hela resan och var tusenfaldigt värt mödan.

Lite om mig själv: Jag är 19 år, tog studenten från Viktor Rydbergs Gymnasium (Djursholm) i våras och bor i Täby (Stockholm Norrort). I Täby församling är jag aktiv genom att vara konfirmationsledare (tredje gången den här sommaren) och är med på alla event som jag hinner. Utöver det går jag på teater, arbetar som läxhjälp och funderar på läkarlinjen när jag kommer tillbaka.

Så här tror jag att jag ser ut på riktigt!

Om det inte är uppenbart har jag haft det väldigt bra på båda förberedelsekurserna. I Sigtuna, 1-4/6, fick vi lära oss mer om hur utbytet skulle gå till och lära känna de andra deltagarna för första gången (förutom det dansade vi mycket och hade jättekul). I Uppsala, 11-23/8, fick vi lära oss ländernas språk (swahili, portugisiska eller filipino) och jag blev väldigt överraskad av hur mycket man kunde lära sig på mindre än två veckor! Efter språkkursen hade vi några dagar att prata och lära oss om kulturkrockar, mänskliga rättigheter m.m; jätteintressant.

Nu är det åtta dagar kvar innan avresa(!), och ännu mindre för deltagarna som ska till Brasilien och Filippinerna, innan dess ska jag göra en massa saker och hinna träffa en massa släkt och vänner! Jag är otroligt taggad och redo! 😀

IMG_4743

Sista natten i Sigtuna

IMG_5441