rebeckaambjornsson

Team Tanzania- Rebecka Ambjörnsson, Växjö stift

DSC_0038 Jag heter Rebecka och är en av de fyra som beger sig till Tanzania om fem dagar. Jag är 19 år och kommer från Växjö stift, där jag bor i Mönsterås. I somras tog jag studenten från Stagneliusskolan i Kalmar och sedan flera år tillbaka har jag bestämt mig för att resa efter gymnasiet, att upptäcka världen och olika människor har så länge jag kan minnas varit en dröm för mig. Hur som helst var detta anledningen till att jag sökte till ”Ung i den världsvida kyrkan”. Så fort jag fick höra om programmet bestämde jag mig för att söka; det finns ju inget bättre sätt att upptäcka världen på än att åka till en helt annan världsdel med främmande kultur och delta i andra människors vardag i tre månader. Bara tanken på att jag faktiskt ska få göra detta gör mig helt pirrig i hela kroppen.

Helt ärligt skulle jag faktiskt säga att det här är bland det bästa som hänt mig. En sån här möjlighet som jag och mina vänner har fått händer verkligen bara en gång i livet. För att inte tala om hur otroligt roligt och underbart jag har haft det på de två förberedande kurserna, eller dom 11 underbara vännerna jag har fått på grund av det här programmet.

Att välja ett utbytesprogram inom kyrkan var ett väldigt naturligt val för mig. Jag har varit med i olika kyrkokörer sen jag var fem år gammal, sedan min konfirmandtid har jag varit aktiv i ungdomsgrupper och de senaste tre åren har jag varit konfirmandledare. Det är en stor trygghet att åka med Svenska kyrkan!

Avslutningsvis känner jag mig hur redo som helst för att kastas ut i världen i ett försök att lära känna både världen och mig själv bättre. Det jag känner mest av allt är dock att jag bara vill åka iväg nuuuu!!! …(så länge jag får packa först…)