fridasundqvist

Oi todos!

Hej pa er darhemma!

Efter tva veckor i Brasilien har jag antaligen mojlighet att skriva mitt forsta blogginlagg! Nu befinner jag mig pa plats hos en av mina vardfamiljer i Esteio, dar jag idag har bott i 11 dagar. Jag tankte nu forsoka sammanfatta lite (tyvarr utan att anvanda mig av bokstaverna a, a och o) om vad jag har hunnit uppleva i landet hittills!

Resan den 1 september borjade valdigt bra med lyckade flygresor och mellanlandningar (Stockholm – Paris – Rio de Janeiro – Porto Alegre). Val framme i Porto Alegre mottes vi upp av var handledare Simone och tva andra tjejer, Rebecca och Martha. Vi tog en minibuss till São Leopoldo och det lutheranska universitet ”EST” dar vi tillsammans bodde och spenderade vara forsta fyra dagar (introduktionskurs). Under de fyra dagarna fick vi lara kanna São Leopoldo och det lutheranska universitet dar vi bodde, besoka huvudkontoret av ”Igreja Evangélica de Confissão Luterana no Brasil (IECLB)” i Porto Alegre, besoka ett dagis/fritidshem som drivs av IECLB i Viamão for barn och ungdomar , och aven testa pa  ny spannande brasiliansk MAT!

Under eftermiddagen den 5 september (dag 4) skiljdes jag, Isabelle, Andreas och Calle at for att bege oss till vara diverse vardfamiljer. Isabelle stannade i São Leopoldo, jag blev hamtad av pastora Miriam fran forsamlingen i Esteio dar jag tillbringar min forsta period, och Calle och Andreas flog till Curitiba. Forsta natten i Esteio tillbringade jag hos en annan familjen an hos vardfamiljen dar jag egentligen skulle bo, eftersom de da just holl pa att flytta. Familjen dar jag bodde forsta natten bestar av pappa Odinerto, mamma Eliana och dottern Gabriela, 15 ar. Nar jag dagen efter kom tillratta hos familjen dar jag skulle tillbringa mina forsta 36 dagar, sa fick jag reda pa att de inte talar ett ord engelska eller tyska utan endast portugisiska – helt klart en utmaning! Familjen bestar av pappa Fernando, mamma Eliane och dottern Fernanda, 12 ar. Aven fast vi inte har kunnat tala till varandra och forsta varandra sa val som vi nog skulle vilja, sa ar det valdigt trevliga och hjalpsamma! Jag har helt klart fatt bevisat for mig att man kan fa fram mycket genom teckensprak, enstaka fraser och litte talamod. Men jag hoppas helt klart att min portugisiska ska utvecklas!

Under min forsta vecka i den lutheranska forsamlingen dar jag nu ar med sa har jag hunnit med en hel del. Jag har deltagit i forsamlingens konfirmationsundervisning, ungdomsgrupp, OASE-grupp (Ordem Auxiliadora de Senhoras Evangélicas), sondagsmassa och ovrig eftermiddagsverksamhet. Mina dagar ser oftast ut sa att jag ar fri fram till lunch, for att sedan delta i kyrkans verksamhet pa eftermiddagarna/kvallarna. Efterom mamman i min vardfamilj varit sjuk har jag aven bott en del hos familjen dar jag bodde min forsta natt har i Esteio (de bor i samma byggnad men pa olika vaningar vilket underlattar!). De bada familjerna har tagit med mig pa utflykter, sasom till en djurpark, shoppingmall, fotbollsmatch, slaktkalas, biobesok, dansshower, strandbesok med mera. En hel del pa barra 11 dagar med andra ord!

Under mina forsta 14 dagar har i Brasilien har jag helt klart blivit medveten om hur otroligt givmilda och omtanksamma manniskorna har ar! Jag hoppas att aven de som inte pratar engelska har forstatt (pa min knaggliga portugisiska), hur otroligt tacksam jag ar for deras bemotande och givmildhet! Detta har gjort att jag redan kanner mig valdigt hemma har i Esteio och hos de tva vardfamiljerna dar jag bor.

Det som star pa schemat under tiden framover har i Esteio (4 veckor kvar) ar att jag ska fortsatta att delta i forsamlingens verksamhet. Under min andra dag har i Esteio sa fick jag ett schema av var pastor dar det star skrivet om diverse grupper, middagar, moten och verksamhet som jag ska delta i. Nu pa fredag sa ska jag, tillsammans med Gabrielas familj, resa till en stad som heter Gramado (brukar aven benamnas som ”lilla Europa” for att spendera helgen dar! Tydligen en mycket vackar stad som ar ett valdigt popluart resemal for folket har i Brasilien. Vi har aven planerat in att fira min fodelsedag dar eftersom jag fyller 21 ar pa fredag 🙂 Nasta mandag (24 september), ska jag tillsammans med Isabelle besoka IECLB’s arbete med Comin (Conselho de Missão entre Índios), som ar ett projekt som kyrkan har for att hjalpa ursprungsbefolkningen har, ”indianerna”. Det kanns otroligt haftigt att vi har mojligheten att aka ut till dem och ta del av deras arbete. Jag vet an inte exakt vad det ar vi kommer att fa uppleva, men det kommer med storsta sakerhet bli mycket nya kunskaper och intryck! Jag vet redan nu aven ocksa att jag i borjan av oktober ska halla i en presentation i kyrkan har i Esteio om Svenska Kyrkan och vart arbete (vilket kan bli en saftig utmaning om allt detta ska ske pa portgisiska haha).