Torbjörn

Strax börjar äventyret!

Hej!

tp

Mitt namn är Torbjörn och jag är en av Skara stifts stipendiater i årets utbyte. I början av september åker jag tillsammans med Charlotte, Tove och Johanna ner till Tanzania för att dela vardagen med människor som bor i det nordvästra stiftet i ELCT (the Evangelical Lutheran Church in Tanzania). Jag lämnar Fägre församling i Töreboda pastorat för att under ca tre månader bo i staden Bukoba, som ligger vid Victoriasjön i den nordvästra delen av landet. Under dessa tre månader kommer jag få uppleva hur det är att vara ung i den världsvida kyrkan i Tanzania.

Jag har nyss kommit hem ifrån den intensiva språk- och avresekursen i Uppsala. Det var roligt att få träffa alla de andra deltagarna igen och det kändes bra att få lite mer ”kött på benen” inför resan. Eftersom jag ska till Tanzania fick jag under språkkursen lära mig grunderna i swahili – ett språk som är helt olikt svenskan. Vår lärare Evelyn lyckades dock med sitt glada humör lära oss en hel del! Asante sana Evelyn! Efter språklektionerna fick vi lyssna på föredrag om Svenska kyrkans identitet, det internationella arbetet och om FN:s milleniemål. Det blev även en workshop i gruppdynamik och kulturmöten – vilket var mycket lärorikt och intressant. Kursen i Uppsala avslutades med en fin mässa i kyrkokansliets lilla kapell och nu är det dags för de sista förberedelserna hemma. Det är bara lite drygt en vecka kvar innan vi åker och det är en hel del som ska hinnas med. Ett par sista inköp, packning samt att ta avsked av vänner och familj är några av sakerna som står på listan. Dessutom firar Skara stift 1000 år den kommande helgen och det firandet är något jag inte vill missa! Om ett tag kommer ni att få läsa om hur jag, Charlotte, Tove och Johanna har det nere i Tanzania (samt även hur de övriga deltagarnas äventyr ser ut i de andra länderna som deltar i utbytet) så glöm inte att fortsätta läsa här på bloggen!

evelynMwalimu Evelyn lärde oss allt från att säga ”god morgon” till ”att hjälpa sig själv”

/Torbjörn