annalundgren

De fyra Brasilien-äventyrarna

Här är vi. Vi fyra som ska åka på äventyr i Brasilien som representanter för Svenska Kyrkan. Vi känner inte alla er läsare och ni känner inte alla oss fyra men det hoppas vi delvis kunna ändra på. Därför tänkte vi bjuda på fyra korta presentationer.

10492461_10152089400992531_302986271705402638_n

Fr.V. Pim Karlström, Anna Lundgren, Marie Henningsson, Erik Nordlund.

Anna Lundgren, 23 år. Luleå stift, Hortlax Församling. Född och uppväxt i Piteå, studerat Politices kandidatprogrammet; statsvetenskaplig inriktning i tre år på Umeå Universitet. Engagerad i kyrkan mer eller mindre genom hela livet och med allt mellan himmel och jord. Konfirmationsläger, ungdomsarrangemang, sommarkyrkan och mycket annat. Jag gillar sport; fotboll, volleyboll, innebandy, ishockey och även att sjunga. Men det jag verkligen brinner för är politik, internationella frågor och att få se världen. Jag har rest runt en del och jag vill resa ännu mer. Man samlar på sig ovärderliga erfarenheter och älskvärda kontakter med nya människor genom att resa och dessa erfarenheter och kontakter håller säkert livet ut. Jag vill göra jorden vi lever på till en bättre plats för alla och värna för mänskliga rättigheter världen över. Ser verkligen fram emot Brasilienresan och att få ta del av deras kultur och språk samt att få jämföra Svenska kyrkan med kyrkan vi ska besöka IECLB (Igreja Evangélica de Confissão Luterana no Brasil). Nervöst? Ja, det är bara förnamnet. Men samtidigt vet jag att detta kommer bli kalasbra!

Marie Henningsson, 26 år. Stockholm stift, Vantör församling. Har studerat till fritidsledare med specialpedagogisk inriktning på Hagabergs folkhögskola samt Volontärlinjen och Svenska kyrkans grundkurs på Älvsby folkhögskola. I Svenska kyrkan har jag tidigare gjort 11 veckors praktik, är ideell och kyrkvärd i Vantör församling samt deltar i en diskussionsgrupp i Västermalms församling där vi fördjupar aspekter av den kristna tron och kopplar det till livet och vardagen. Intressen har jag många men mitt största är musik i gemenskap med andra människor. Hittills har jag haft turen att kunna använda mig av det i arbeten jag haft på ett eller annat sätt. Jag har lett många barngrupper inom musik, dans och rörelse, bland annat på förskolor, i slumområden på Filippinerna och på Alsike kloster där jag tidigare volontär arbetat. I framtiden drömmer jag om att tjäna och stå på de svagas sida. Jag tror att utbytet i Ung i den världsvida kyrkan kan få mig att växa i min kommande yrkesroll samt ge mig en bredare kunskap om kyrkans betydelse för samhället. Jag känner mig lite nervös inför resan och språket men mest flexibel inför vad det än blir för uppgifter och uppdrag som kan komma mig till del. Mest av allt vill jag ta in och lära mig massor.

Pim Karlström, 20 år. Strängnäs stift, Grödinge Församling. Sedan sommaren 2012 har jag varit aktiv i Grödinge församling i Strängnäs stift. Min definition av aktiv går från att plantera i rabatten utanför kyrkan, servera under stora luncher och putsa silver till att vara konfirmandledare, kyrkvärd och ledamot i råd och fullmäktige. Jag är min församling evigt tacksam då jag känner mig både trygg och nyfiken i den specialkonstruerade familj som blivit. Jag drivs av ambitiösa, ödmjuka, ärliga virvelvindar som förändrar och ständigt utvecklar sig själva. Jag vill tro att det bästa inte har hänt ännu så därför samlar jag skinn på näsan, nostalgi i en ask och drömmer om att uträtta stordåd. Vilket innefattar både perfekt frasiga pannkakor till brunch samt världsfred. Jag skulle ljuga om jag skrev att jag inte var nervös inför det här uppdraget. Det är dock en ganska tillfredsställande nervositet, om man kan formulera det så. Det är mest molande värk, som i längtan. Kroppen spritter och det enda som pulserar i mitt blodomlopp är kolsyra. Resfebern är total, min comfort zone är bortom synhåll, nu kör vi!

Erik Nordlund, 19 år. Hemmahörande i Härnösands stift, Örnsköldsviks församling. Ända sedan min egen konfirmation har jag varit aktiv inom Svenska Kyrkans ungdomsverksamhet, och på det viset har jag fått vara med och forma några årskullars konfirmandtid. På senare tid har jag även engagerat mig på en politisk nivå, då det efter valresultatet förra hösten, stod klart att jag hade kommit in i Örnsköldsviks kyrkofullmäktige. Därtill sitter jag i det lokala kyrkorådet. Jag känner mig överväldigad inför den stora resa som ligger framför mig. Jag kommer att möta ett samhälle som ser mycket annorlunda ut, men jag kommer även att upptäcka likheterna. Atlanten mellan oss till trots. Förberedd står jag på gaveln till äventyret. Förändrad kommer jag att vara vid hemkomsten.

Den 7 september lämnar vi Sverige och beger oss till Porto Alegre, Södra Brasilien. Där kommer vi alla fyra befinna oss de första dagarna för att sedan fortsätta resan två och två; Anna & Marie samt Pim & Erik. Allt som kommer hända på vår resa från och med nu till och med då vi kommer hem, och kanske lite till, kommer ni kunna läsa om här i bloggen.

Det ser vi fram emot! Ta hand om er! På återseende! Gud välsigne er!