linneahultegard

Andra helgen i Bloem!

Imorgon har vi varit här i Bloem i två veckor, och vi tycker om staden så mycket! Vår nya familj är så härlig. Med tre barn under fem år blir det aldrig lugnt en minut. Vi får följa med på diverse aktiviteter och har inte varit här en dag utan att det hänt något kul.

Vår helg har varit hur bra som helst. I fredags följde vi med vår värdpappa på en heldag med tema ”domestic violence” där vi besökte polisstationen och pratade med en polis om våld i nära relationer men även annan brottspolitik. Vi åkte sedan vidare till en speciell rätt endast för våld i hemmet och pratade med en advokat samt en socialarbetare om hur allt fungerar där och hur de bemöter anmälningar och olika fall. Både jag och Beatrice blev  chockade över hur vanligt det är. Förra året hade det över 5000 anmälningar, bara i detta området! Vi åkte sedan vidare till Children court där vi pratade med några av de som jobbar där. Vi fick rundvisning både i rättssalar och på anstalten där det bor 13 pojkar för tillfället. De bor där medan de väntar på att hamna i rätten, och alla är under 18 år. Vi fick se sovsalar, matsal, lektionssalar och den lilla gård där de kan spela fotboll. Att se dem spela och skratta gjorde det svårt att förstå vilka brott de kan ha genomfört, redan i den unga åldern. På vägen hem stannade vi för lite ärenden och när vi kom hem var vi så hungriga eftersom vi inte ätit på 7,5 timmar. Snacka om att det var gott med mat! På kvällen var Bea sjuk och kunde inte följa med på bönemötet inför begravningen. Men jag, mama och baba åkte dit. Eftersom det var dagen innan begravningen är mötet lite längre. Innan det började fick jag se hur de förberedde maten. De hade slaktat 11 får och var i full gång med att fixa alla delar. Det mest absurda var nog när de brände benen och huvuden med gasolbrännare(?!) för att sedan skrubba dem med stålull och skölja i vatten. Jag måste ha sett väldigt chockad ut för alla fnissade åt mitt ansiktsuttryck och gav mig en bit stålull och ett fårhuvud. Jag tackade dock nej till erbjudandet.. Bönen var iallafall fantastisk och vi sjöng och lyssnade på olika personers berättelser i två timmar. I slutet var ordet fritt och om någon ville säga något började hen sjunga och gå fram medan församlingen stämde in. Det var många rörande berättelser och böner. Många var unga talare eftersom kvinnan som skulle begravas bara var 33 och blev mördad av sin pojkvän, hemskt att sådana saker händer.

Igår var vi på begravningen och den var lika rörande. Denna gången var vi många timmar i kyrkan och lyssnade på tal från kollegor, familj och bästa vänner. Vi följde programmet i samma ordning som förra lördagen. Denna gången fick vi dock sitta vid honnörsbordet under middagen. Mitt bland flera hundra gäster. Galet varmt och förvirrande. På eftermiddagen åkte vi till parken med barnen och åkte rutschkana och spelade fotboll. Vi köpte glass på vägen hem vilket är sjukt billigt! En mjukglass kostar 3 rand, vilket är typ 1,5 kronor. Vi fattar inte hur de går runt.

Idag var vi på en härlig gudstjänst med massor av musik, trummor och dans. Vi fick följa med på söndagsskolan, som för övrigt är utanför kyrkan på gräsmattan. Söndagsskoleledaren förklarade att de var få eftersom vissa av barnen trodde det skulle regna. Jag är så tacksam för att min söndagsskola hemma inte behöver oroa sig för att inte har någonstans att vara.

Vi åt en festlig söndagsmiddag och åkte sedan och lämnade en kompis till familjen på flygplatsen. Vi stannade hos en familj på vägen hem och pratade och fikade. De var supertrevliga och vi ska antagligen följa med dottern till skolan och mamman till jobbet i veckan som kommer. Nu ska vi äta kvällsmat och sen mysa ner oss i soffan resten av kvällen. Imorgon ska vi gå upp tidigt och åka på safari. Så taggade!

Nedan ser ni söndagsskolan utanför kyrkan. Sedan följer 3 felvridna bilder(tre år på teknikprogrammet hjälpte mig inte att vända dem rätt…). Den första är på vår lillasyster och Bea, bild två visar gasolbrännare och fårben och sista bilden är en selfie på mig och lillsyrran

Over and out

Linnea Hultegård Linköping stift