juditpalmen

Ibirama

Hej på er!

Nu var det ett tag sedan jag bloggade och tänkte att det var dags för ett första inlägg på platsen där jag befinner mig just nu -Ibirama. Ibirama är en stad i södra Brasilien med ett invånarantal på ca 17000 personer. Lite skillnad mot storstaden Curitiba.

Här har jag hursomhelst bott i 2 veckor och ska stanna till den 21 november. Dvs ca 3 veckor till. Jag bor hos en värdfamilj som består av en mamma och två söner 14 och 3 år. Huset ligger nära en flod som just nu stigit mycket på grund utav oväder.

Under tiden jag har varit här har det regnat 2/3 av tiden skulle jag gissa på och även åskat riktigt ordentligt och ibland i flera timmar. Detta har gjort att utomhusaktiviteter ställts in men även de i kyrkan eftersom att folk har haft svårt att ta sig in.

Första veckan hade jag möte med pastorn som gav mig ett schema med kyrkaktiviteter som jag kunde delta i. Hälften av dessa ställdes då tråkigt nog in men jag har iallafall hunnit bli presenterad för församlingen, träffat en kvinnogrupp, bli runtvisad i staden av pastorn och min värdbror samt varit på en konfirmation. Igår hade jag möte igen och fick ett nytt schema inför de två kommande veckorna som jag ser fram emot!

Brukar om dagarna följa med mamman till hennes jobb istället för att vara hemma själv. Vi är också ofta hos mostern och hennes son på eftermiddagarna. Jag är helt enkelt del utav en vardag.

Igår hade vi fint väder och då passade jag på att ta en promenad (inte för långt då mitt lokalsinne verkligen inte är det bästa) men en stund då jag passade på att fota lite så att jag kan visa er några bilder på hur staden ser ut.

Kram

IMG_20151027_142934479_HDR

IMG_20151027_143231202

IMG_20151027_143849329

IMG_20151027_152339

Var tvungen att visa sista bilden. På restaurang sålde de alltså söt varm korv. Typ med choklad, banan och kondenserad mjölk. Nej jag vågade inte prova haha!