juliankaijser

När kyrkan firar födelsedag och bröllop blåser bort

Under de snart tre månader jag har spenderat här i Sydafrika är det få dagar som lämnat mig utan nya upplevelser eller insikter om livet här, och om mig själv. Det finns så mycket i vardagslivet och i kyrkolivet som skiljer sig från allt det som jag någonsin upplevt där hemma.

I söndags tillbringade vi vår sista dag i Jane Furse, en stad där vi tillbringat mycket av vår tid här i Sydafrika. Temat för dagen var avsked och jag slås av hur nära man kan komma människor på så kort tid. Det spelar ingen roll att det skiljer en halv jordglob eller sisådär 60 år mellan oss, vänner går att hitta överallt och på de mest underliga sätt. Jag är så tacksam för alla vänner jag fått här och för alla er, mina vänner ute i världen.

I söndags var det iallafall inte bara avsked som skulle tas, vi fick också vara med på söndagsgudstjänsten i vår hemkyrka. Den här söndagen var det ingen vanlig gudstjänst, nej idén här skulle det firas födelsedag. Det var inte så att kyrkan i sig fyllde år eller att någon gamling fyllt tresiffrigt, nej, ALLA skulle firas. Jag pratar alltså om ett kollektivt födelsedagsfirande där allas födelsedag skulle uppmärksammas. Kyrkan var fylld av pynt, tårtor, godis, läsk och till och med presenter. När den stämningsfulla gudstjänsten var över minglades det i kyrkan ett bra tag och gamla som unga förenades i sin tro – och förkärlek för sötsaker. En mycket fin tradition som visar hur levande och vibrerande kyrkolivet är här, tycker jag. Att jag har fått vara en del av det kyrkolivet, om än bara för några månader, gör mig oerhört glad.

Senare under dagen bar det av mot ett mot ett bröllop. För mig kändes det lite extra speciellt eftersom det var mitt livs första bröllop. Trots mina mycket små (om inte obefintliga) erfarenheter från bröllop i Sverige förstod jag dock snabbt en sak, de skiljer sig mycket mellan bröllop i Sverige och i Sydafrika. Den kanske mest fundamentala skillnaden är att majoritet av alla bröllop här hålls utomhus, vanligtvis under jättelika partytält. Det behagliga, om än stundvis heta klimatet i området ställer sällan till något problem för bröllopsgästerna och det såg inte ut som att dagens bröllop skulle vara något undantag. Snarare fanns det nog en oro för värme, då de varit en värmebölja de senaste veckorna. Hursomhelst, till bröllopet kommer vi, jag och August och allt börjar bra. Vi blir placerade nära brudparet i mitten av det gigantiska tältet. Hyllningstalen flyter på i god ton när vi plötsligt börjar ana något i horisonten. Det ser ut lite som en brun vägg. Först tänker jag inte mycket på det men snart ser jag att ”väggen” kommer närmare och närmare och jag känner hur det börjar fläkta svagt i tältet. Då slår det mig plötsligt, den bruna väggen är ingen hägring eller något rökmoln, den bruna väggen är en sandstorm. Snart når den väldiga stormen tältet, meterhöga högtalare välter, sand väller in och tältets pelare vajar olycksbådande, fram och tillbaka. Vi bestämmer oss för att lämna tältet och söka skydd. Vi väljer att fly till bilen. På vägen dit blåser vi nästan bort och August och jag kastar oss, som jagade danska förbundskaptener, in i bilen. Därifrån ser vi tältet rasa och människor välla ut. En stund senare har stormen lagt sig och vi återvänder till området. Ingen har skadat sig men någon gång under kaoset som utbröt var det någon som såg möjligheten, och stal den tre våningar höga bröllopstårtan. Mycket olyckligt. Bröllopet ställdes tillsist in men innan folk gick hem ville de såklart ha lite valuta för sin spenderade tid och vad är då inte bättre än gratis lunch under öppen himmel? Efter att vi ätit lite snabbt tillsammans med de andra, säker 200 gästerna sätter vi oss i bilen för att åka hem. Jag tänker att ”Ja ja, det där löste sig ände ganska bra tillslut” tror till och med jag tänkte den mycket trösterika och på många sätt rogivande tanken ”Det kunde varit värre”. Jag avbryts ur min tankevärld av att något slår mot rutan. Då kom ösregnet.

Ja hörni, så kan en vanlig dag för oss här i Sydafrika se ut.
Ta hand om er!
Julian