filiplifvergren

Mot Landvetter

Tjena allihopa!

Om några timmar lyfter planet mot Johannesburg. Äntligen är det dags för äventyr igen!
Huset här hemma är alldeles tomt och tyst och jag avnjuter en kopp kaffe i lugnet före stormen. Troligtvis kommer det dröja några månader innan man får dricka bryggkaffe i mugg igen.

Mitt namn är Filip Lifvergren, jag är 20 år gammal och bor i Alingsås, Skara stift.
Jag har under många år varit aktiv i Svenska kyrkan i Alingsås. Jag har varit med i barn och ungdomsgrupper, konfirmerat mig, spelat i band och varit konfaledare. Under senaste året har jag arbetat som fritidsledare i Stockslyckekyrkan. Det har varit roligt och utvecklande att jobba i kyrkan, lite extra kul har det varit att ansvara för samma barngrupper som jag själv var med i som barn.

Men nu är det dags för Sydafrika! Efter två veckor med språk och avresekurs på kyrkokansliet i Uppsala är jag supermotiverad! Efter många samtal om språk, politik, mat, kyrka, musik och kultur känner jag mig redo.
Det ska bli väldigt spännande att vara helt ny i ett land och sammanhang. Troligtvis kommer jag upptäcka både likheter och olikheter mellan våra kyrkor och samhällen. Oavsett vad jag kommer stöta på, ser jag fram emot de människor jag kommer möta. Människors olikheter och personligheter är något som inspirerar mig och gör samhället till en mer fulländad plats.

Nu bär det av mot Landvetter för att möta upp de andra sköna lirarna i Sydafrikagruppen, Nu åker vi!20160901_093947