Maja

Det här är jag!

Foto: BLT/Lena Ehring

Hej!

Mitt namn är Maja Väpnare och jag är en av de 4 som kommer befinna sig i Tanzania i höst, som utsänd genom Ung i den världsvida kyrkan. För att ni ska få en liten bild av vem jag är så ger jag en liten presentation av mig själv:

– Jag är 19 år och kommer från Asarum (Karlshamn, Blekinge). Jag tillhör Lunds stift och är den enda deltagaren som kommer härifrån i år. Mitt engagemang i Svenska kyrkan började i Asarums församling vid 6-7 års ålder. Sedan dess har jag varit med både i kyrkans barnkör, Eftis och juniorgruppen, som sommarkonfirmand och senare Ung ledare, sommarjobbat i grannförsamlingens sommarcafé, samt varit körmedlem i kyrkokören Chorus. För mig är gemenskapen kring tron det viktigaste inom kyrkan och känslan av att man alltid är välkommen dit precis som man är.

Jag tog studenten i våras från det estetiska programmet – inriktning musik, men hoppas på att så småningom kunna gå vidare med mina studier inom mänskliga rättigheter och internationella frågor.

Imorgon åker jag och mina reskamrater iväg på vårt äventyr till Tanzania. Vi kommer befinna oss i och kring staden Bukoba, som ligger vid Victoriasjöns västra strand. Jag är supertaggad på att få åka iväg, samtidigt som det är lite nervöst och vemodigt att säga hejdå till familjen hemma. Men jag vet att detta kommer bli en fantastisk resa och jag kommer ha vuxit så mycket som människa när jag kommer hem i slutet på november. Det är det jag hoppas på i alla fall!

Följ gärna mig & Tanzania-gänget på Instagram:
Privat: @majavapnare
Gemensam: @jambotanzania