• Vandra Vägen
  • Ord att undvika 1: att "läsa en bön" och vad "handlar" en gudstjänst om?

Ord att undvika 1: att "läsa en bön" och vad "handlar" en gudstjänst om?

Läs gärna denna bön…

Det är många som läst Per Bogers inlägg om att tala om gudstjänsfirare istället för gudstjänstbesökare. Jag har funderat på om det finns fler uttryck det är bäst att undvika i gudstjänstsammanhang. De jag kommit på hittills är jag skyldig till att ha använt mer eller mindre många gånger så jag gör nu avbön och omvänder mig 😉
Ibland säger man i Svenska kyrkan att man ”läser en bön”. Det är ett gammalt uttryck och har säkert alltid haft betydelsen ”läsa upp en skriven bön som man ber tillsammans”. Problemet är att det inte låter som att det är någon speciellt levande och bön man håller på med ”på riktigt” när man säger så, utan mer som att man bara läser upp något för de andra. Bättre då att säga ”leda oss i bön” eller något dylikt, för det är det det handlar om även om bönen råkar vara nerskriven. Alltså, på svarta listan ”läsa en bön”, på gröna listan ”leda i bön”.
En annan sak som jag gör mig skyldig till betydligt oftare när jag leder gudstjänst är att säga att gudstjänsten ”handlar om” något. Våra gudstjänster i SvK har ju alltid ett tema för söndagen och utvalda texter som predikan utgår ifrån, och som predikant är man på ett sätt lite lik en föredragshållare som talar kring ett speciellt tema eller ämne. Problemet är att en gudstjänst bara kan ”handla om” en sak och det är att samlas inför Guds ansikte i gemensam bön. Allt annat utgår från det. I kyrkans historia i Sverige har man dock under lång tid (för länge sedan) strävat efter att göra om kyrkan till skolsal och gudstjänsten till föreläsning. Synliga tecken på detta är den framskjutna platsen som predikstolarna har på många håll. Det här är alltså ett tänkesätt som vi fortfarande dras med och som lever kvar till och med i hur gudstjänstrummen är utformade. Låt oss tillsammans kämpa för att ändra på det. Undervisning i den kristna tron är visserligen viktigare än någonsin i vår tid men predikan är bara en del av många i gudstjänsten. Alltså; undvik att tänka att en gudstjänst handlar om något. Istället kan man förslagsvis säga att vi firar gudstjänst. Punkt.
Håller du med kära läsare? Och finns det fler uttryck att sätta på svarta listan? Hör av dig eller kommentera nedan.