Finrummet eller vardagsrummet?

Välslitet bondkök

Idag har jag en fundering som jag behöver hjälp med. Jag skulle bli glad om du tog dig tid att skriva en kommentar och svara på följande:

Vi har olika rum till olika saker. Vi sover i sovrummet och badar i badrummet. Olika rum är liksom byggda för olika saker. Man kan också se på olika kyrkorum att de är byggda med olika utgångspunkter.

Kyrkan är ett ganska speciellt hus som är byggt för att be och fira gudstjänst i. Varje detalj är genomtänkt för att förmedla något av den kristna tron. Jag tycker det är spännande att fundera på vilket rum i ett vanligt hus vi skulle likna kyrkan vid om vi fick frågan.

Är kyrkan ett finrum som man bara är i vid speciellt fina tillfällen?
Eller som sovrummet, platsen där innerliga kärleksmöten sker?
Eller som ett utställningsrum på ett museum?
Skolsal?
Vardagsrum där man är ofta och känner sig hemmastadd?

Vilket sorts rum vill du helst likna kyrkan vid? Skriv en kommentar och dela med dig av din tanke!