Ekshärads kyrka

Jag och dottern och järnkorsen på kyrkogården

Jag visade ju nyligen bilder på utsidan av Ekshärads kyrka i Klarälvsdalen. Vi hamnade där på väg mellan Torsby och Falun och inte förrän vi lämnat platsen såg vi att där också finns en nybyggd stavkyrka (som den på http://www.skagagarden.com). På kyrkogården stod en skog av mäktiga järnkors från 17- och 1800talet och inne i kyrkan fanns bland annat de här fantastiska glasfönstren.

Skapelsen
Frälsningen

Och dessutom kunde man se detta märkliga föremål. I många kyrkor idag kan man hitta ett sakramentsskåp i närheten av altaret där invigda (konsekrerade) oblater förvaras för att påminna om Jesu verkliga närvaro i Kyrkan. Det här är inget mindre än ett sakramentsHUS på kanske 1×1,5 meter. Det är kittlande att tänka att det fanns där när de medeltida västgötapilgrimerna kom vandrande upp längs klarälvdalen…

Sakramentshuset