Strålande, Mose!

Mose med lagens tavlor och… horn?

Denna söndag får vi höra om Mose både i den gammaltestamentliga läsningen och episteltexten. Episteln från andra Korintierbrevet (3:4-8) står det något som kan illustreras med dagens bild:

Här en bild från Fullösa kyrka med Mose på. Lagtavlorna i handen och HORN på huvudet! Anledningen är lite lustig; det står i Bibeln att Mose strålade av himmelskt ljus när han gick ner från Sinai med stamtavlorna. Men hebreiskan är ett lustigt språk som i bibeln skrivs utan vokaler, byter man it vokalerna i ”strålande” får man plötsligt ordet ”behornad” istället. Därför ser man ofta Mose avbildad med horn. Jag vet inte om det beror på att någon läst fel, att det var lättare att rita eller att det helt enkelt funkar som en liten vits för de invigda.