Rob Bell och "Elvis som hötorgskonst"

Elvis som hötorgskonst, av Rob Bell

Första gången jag hörde talas om Rob Bell var i samband med att hans bok om helvetet (rättare sagt hans bok om att Gud nog lyckas rädda fler än vi vågar tro) kom ut. Sedan skaffade jag ”Elvis som hötorgskonst” när den var extra billig någonstans på nätet och så har den blivit liggande ett tag.

Nu har (som bloggläsaren säkert anat) lästakten gått upp en hel del i samband med pappaledigheten och Robs bok har flutit upp till medvetandet.
Jag tyckte om det jag läste. Boken är en slags blandning mellan Robs personliga vittnesbörd (av uppgång och fall som superpastor i Mars Hill) och en mycket god ansats att förklara bibeln för människor idag. Mycket möda ägnar han åt att bemöta felaktiga tankar om vad kristen tro är, många av dem är inte så aktuella i mina sammanhang i Svenska Kyrkan, en del förekommer nog i svenska frikyrkor och en del är nog rätt amerikanskt, men det gör inget och skämmer inte helheten.
Framförallt är tonen lättsam och ärlig i fin kombination. Och gammal bibelstudent som jag är lärde jag mig faktiskt också mycket nytt om varför det gick till som det gjorde när Jesus kallade sina lärjungar, Petrus gick på vattnet och mycket annat som ofta mest blir märkligt för oss nutida läsare.
Väl värd att läsas. Låna min om du har vägarna förbi.