Ny pilgrimsled mellan Götene och Ova

Packat och klart för start!
Ni får ursäkta att det här inlägget är lite sent men jag vill ändå skriva något om den nya pilgrimsled som invigdes på kristi himmelsfärds dag. Leden heter ”Sta Elins led” och går än så länge mellan Götene kyrka och Ova kyrka (där den ansluter till leden mellan Skara och Husaby). I framtiden är tanken att ledan också ska sträckas mellan Götene och Varnhem för att ansluta till leden mot Skövde där. Sta Helena (Elin) som leden fått namn efter förknippas nämligen med både Götene och Skövde.
S:ta Elins led

Såhär ser märkningen ut inne i själva Götene.

Kö till kyrkan!
Det är inte ofta man får ställa sig i kö för att komma in i kyrkan men denna dag var det så. Pilgrimsleden invigdes av Kent Selmosson på Götene kommun (kommunen är också de som märkt upp leden) och sedan vandrades den för första gången av inte mindre än nästan 150 personer. En del gick på egen hand, andra i grupp med pauser för pilgrimstankar längs vägen.

Nästan framme i Sunträlje

Leden går en liten bit på den gamla järnvägen mot Lundsbrunn, sedan viker den av mot Ova via Sunträlje. Därefter passerade vi Mariedals slott och natursköna Sörboleden innan vi kom fram till dagens mål Lundsbrunn. På kvällen fortsatte pilgrimstemat i en konsert i serien ”hitta hem”.