Kyrka i ruiner i Kinne-kleva

Växte denna ask upp intill en medeltida kyrka?

Jag har fotobloggat en hel del från olika kyrkor på sista tiden. Här kommer en variant på det. En bit ifrån den ”nya” kyrkan i Kinne-kleva ligger resterna av den gamla. Vägen passerar precis intill och man ser att här är en kyrkogård. Nu har jag varit framme och sett ruinen. Den ser uråldrig ut men kom ihåg att ungefär lika gamla kyrkor är i drift än idag på väldigt många håll i landskapet!

Gravsten modell äldre
Själva formen på kyrkan är inte så ovanlig. Man kan till och med fortfarande se att koret (det längst framme) ligger ett steg upp jämfört med långhuset (det stora rummet). Det har jag skrivit om i bloggposten ”pilgrim i kyrkorummet”.

Klockstapeln intill är kvar och har en mycket vacker tupp på taket. Någon gång ska jag skriva mer om vad kyrktupparna står för!