• Vandra Vägen
  • Så länge jag lever, en sång om att bygga hus på klippan

Så länge jag lever, en sång om att bygga hus på klippan

Förra söndagen (8e efter trefaldighet) hade temat ”andlig klarsyn” i svenska Kyrkans kyrkoår. Andlig klarsyn låter kanske knepigt men det handlar nog om ganska grundläggande saker; förmåga att urskilja vad som är viktigt och vad som inte är viktigt i livet och ordna sitt liv utefter det.
I texterna handlade det mycket om att bygga sitt liv på en bra grund. Dels i Jesu liknelse om de två männen som skulle bygga varsitt hus. Den ene byggde sitt på klippan, den andra på sand. När det kom prövningar var det grunden det kom an på vilket som höll. Paulus skriver om liknande saker i episteln och han säger rakt ut: Ingen kan bygga på en annan grund än den som redan ligger, det är Jesus Kristus.
Det har fått mig att tänka på den här fina lovsångslåten, ”så länge jag lever”. Carola har gjort den känd men gruppen som gjort den heter BIG (Brothers In God). Här textad på ryska av någon anledning. Vi känner igen mycket i texten från söndagens tema, framförallt de här raderna:
”Stormarna kommer och regnet det faller
men jag står här din härlighet.
Jag står på en klippa, jag står på ditt ord.
Jag står på alla löften du gett.
Och jag vet, Du är med mig
när jag faller reser du mig upp.
Och du står vid min sida
och jag tänker aldrig nånsin ge upp.”