Fotoblogg från det vackra Gudhem

Vyerna är öppna både mot Billingen och Hornborgasjön
Häromdagen besökte jag en god kollega, pilgrimsprästen Christian Josefsson i Gudhem. Det innebar egen guidning i klosterruinen och fina samtal om tron. Här är några foton från Gudhem!
Så här blev det med skärpan i mörkret
Här ser vi mot utgången från den mörka källare som ännu finns bevarad från medeltiden. Det blev såhär med slutartid och allt, det är ju inte mycket ljus därinne. En vacker bild blev det ändå!

Christian Josefsson bland de gamla klostermurarna.
Klosterruinen, kyrkan och klostermuséet tar emot 20-30.000 besökare på ett år. Om de är pilgrimer eller turister får de enligt Christian avgöra själva. Varje dag är det middagsbön 12.00 i kyrkan som faktiskt är samtida med klostret.
På något sätt har den här ensamma valvbågen klarat sig all denna tid!

Såhär ser det ut inne i Gudhems kyrka! Vackert ljus och en stilla plats!

Korfönstret över altaret, med Jesus allhärskaren

Har du varit i Gudhem? Skriv en kommentar!