• Vandra Vägen
  • Ett helt annat skäl till att julen firas den 25e?

Ett helt annat skäl till att julen firas den 25e?

En.. annan julkrubba.

Varför firar vi egentligen julen och Jesu födelse den 25e december? Jesus föddes med högsta sannolikhet inte den dagen och han kommer också från en kultur som inte fäster vikt vid datum för födelsedagar. Som jag förstår det brukar inga herdar heller ha några får ute mitt i vintern. Någonstans har jag stött på ett förslag om att det troligaste datumet för Jesu födelse var 6e mars. Varför har jag inte en aning om.

Det som brukar sägas är att den kristna julen fick sin plats för att ersätta hedniska midvinterfester. På romersk mark firade man ”den obesegrade solens fest” vid den här tiden på året och vintersolståndet har säkert uppmärksammats på andra håll i världen också. Symboliskt är det förstås starkt att julen kommer precis när mörkret vänder mot ljuset. I och för sig är det väl mycket tydligare med ljus och mörker här uppe hos oss i mörka och kalla norden men det var ju inte här kyrkoåret utformades utan på sydligare marker.

Via en av Carl Henrik Martlings böcker har jag fått tag i en annan tråd om julens placering i almanackan. Det är en tillbakablick på hur vårt kyrkoår blev till och ibland kan man tycka att svängarna är lite oväntade men intressant är det.

Det tog ett tag innan Kyrkan började fira julen men gnostiska grupper (som avviker från den renläriga kristendomen) som ansåg att det var i och med sitt dop som Jesus blev Guds Son istället för att han var det i sig själv med kropp och allt började fira Jesu dop den 6e januari. Då blev det viktigt att för egen del fira stort att Jesus både var Gud och människa och i öster firar man alltjämt jul den 6e januari (då vi firar trettondag jul).

De kluriga teologerna ansåg att eftersom Gud från början lämnat världen i perfekt balans så slutfördes skapelsedagarna vid vårdagjämningen då dag och natt är lika långa. Det såg de också som den perfekta tidpunkten för Jesu födelse, då börjar ju den nya skapelsen (”se jag gör allting nytt, säger Jesus). Detta gjorde att födelsen firades 25e mars.

Fast noga räknat var det kanske Marie bebådelse som borde firas den 25e? Då blev ju Jesus till i Marias livmoder? Då borde man ju också fira själva födelsen precis 9 månader senare (det hade de koll på!), det blir ju… 25e december ja!

Om det stämmer är det inte alls för midvinterns skull som julen infaller nu utan snarare för att det är 9 månader efter vårdagjämningen. Sen måste förstås inte två förklaringar utesluta varandra.

Lite snårigt resonemang kanske men det visar hur kyrkoåret växt fram gradvis och i förhållande till redan existerande helger. (Kyrkoåret kan fö också funka som andlig kostcirkel).

Gå gärna tillbaka till det jag skrev förra julen, till exempel tankarna utifrån julikonen.