8 länkar till bra läsning på annat håll

Svamp på trädstam där jag bor. Rätt cool va?

Nu blir det lite blandade länkar igen. En del är det rätt länge sedan jag samlade på mig. Även till innehållet är de väldigt olika varandra. Jag börjar med de mer seriösa så kommer det konstigare och konstigare saker allteftersom!

”Brev till min gamle slavägare”
Det här var väldigt fascinerande. Ett autentiskt gammalt brev. En före detta slav från amerikanska södern skriver oerhört sarkastiskt till sin tidigare ägare som bett honom komma tillbaka.

Pilgrim på genomresa
En ”evighetspilgrim” passerade nyligen genom stiftet och rastade bland annat i Skövde där tidningen talade med honom. Jag minns att jag hört talas om honom för ett tiotal år sedan också då han passerade vår trakt senast. Gud vet hur många länder han vandrat igenom sedan dess!

Vad är en app värd?

Värdet av en app

Facebook köpte nyligen appen ”Whatsapp” för sanslösa 19 miljarder dollar. Här är några jämförande siffror om vad man kan få istället för den pengen. Till exempel, som på bilden här, rent vatten och avlopp till jordklotet två gånger om! Det är rätt billigt att göra världen bättre, det är bara det att vi använder våra pengar till annat.

Soldater efter strid
Ett fotoreportage med bilder på soldaters ansikten före, under och efter ett krig. Väldigt gripande.

Vardagsänglar, finsk diakoni
Den evangelisk-lutherska finska kyrkans ungdomsförbund uppmanar församlingarna att skicka ut unga på diagonala uppdrag. Bra för alla inblandade!

Världens äldsta träd
Kan finnas i Sverige. Otroligt gammalt!

Värsta farsan
Hejdlösa fotomontage på far och dotter. Gjort på skoj men ibland hissnar det.

Om sagan om ringen-trilogin gjorts i Sverige…
Så hade de här haft rollerna. Snyggt gjort!

Hoppas de är till glädje för dig!