9 blandade tankar på söndagen

Vårskog, vad är upp och vad är ner?

Vårfrudagen, vårdagjämningen och nu sommartiden. Det tar sig.

Och idag är det midfastosöndagen. Tema ”livets bröd” i psalmboken. Vi lever inte endast av vanligt bröd utan framförallt av Guds nåd som bär upp världen varje stund.

Den här helgen är ledig och vi är bortresta, det är första gången sedan vi flyttade till landet. Kul med omväxling!

I går var det ”earth-hour”. Det verkar vara en sak som retar gallfeber på många, andra (som jag) tycker det är rätt bra. Lite som Vargen i Bamse.
Lille Skutt: ”Han kommer inte vara snäll länge”.
Bamse: ”Bättre att han är snäll ibland än att han aldrig är det”.
Kanske är det bättre att man tänker på klimatet ibland än att man inte gör det alls? Dessutom är det ju trevligt om folk stänger av skärmarna och pratar med varandra en stund, eller (som på många håll) ordnar unpluggedkonserter i kyrkorna.

Det där var kanske den längsta blandade tanken någonsin?

Jag mötte en gammal klasskompis igår. Jag brukar oftast tycka det är knepiga möten men det här var bara kul. Ville bara säga det.
Jag fortsätter fördjupa mig i Tolkiens värld. Det mest häpnadsväckande hittills är upptäckten att hans namn ska uttalas Tolkiin. Tänk bara!
Den där Tolkien alltså, jag fattar mer och mer vilket geni han var.

Jag funderar på att flytta in Vandra Vägen till svenska kyrkans gemensamma bloggportal. Det innebär lite meck och jag tycker ju egentligen inte det är så roligt att fixa med bloggen, mer än att skriva då. Men kanske är det värt det på sikt? Och så kan jag ju blogga med biskopen och de stora namnen.

Vad gör du idag?