Mixed Martial Arts och Kyrkan?

Nja, jag tror inte de är MMA-kämpar, snarare cirkusfolk men de ser roliga ut i alla fall…

I bilen igår hörde jag på Stil o P1 där de talade om MMA, Mixed Martial Arts. Jag är inte så insatt i kampsport men jag har förstått att MMA är riktigt våldsamt (kunniga läsare får gärna rätta eller beskriva mer i kommentarsfältet).

MMA blir en allt större publiksport och alltmer socialt accepterat att gå och titta på. Det som gjorde att det blev en bloggpost av det här är vad de sade om publiken.

Tydligen har många eventmakare som ordnar med MMA-matcher satsat hårt på att bjuda in kändisar och låta dem sitta på första parkett i allas åsyn. Att det är kändisar där gör på något sätt hela arrangemanget mer intressant, och kanske är det också så att den som är tveksam att gå dit tar ”sina” kändisars närvaro som tecken på att det är ok för dem också?

Det är på ett sätt svårt att tillämpa detta på Kyrkans värld men på ett sätt är det lätt. Man går dit där det finns folk man kan identifiera sig med. Om man kommer till ett nytt ställe där man inte känner någon och inte vet hur man ska bete sig så är det i alla fall lugnande om där finns någon som ser ut att vara ungefär som en själv (eller kändis, mer ovanligt på mina gudstjänster får jag medge). Är jag tonårskille och alla andra är pensionerade kvinnor är det troligt att jag inte kommer tillbaka, oavsett hur bra jag tycker gudstjänsten var. Den verkar inte ha varit tänkt för såna som mig?

Så en mångfald av människor i gudstjänsten gör att en mångfald av människor känner sig välkomna där. Bästa sättet att få den mångfalden (den vill vi ju alla ha, eller?) är att vi går dit allihop helt enkelt. Det är egentligen den enda vägen till en mer inkluderande gemenskap?

Hur ser det ut där /om du firar gudstjänst? Skriv en kommentar!