Vad betyder ordet ”själavård”?

Själavård? Att inte vandra ensam för en stund?

Jag hade inte en aning om vad ordet ”själavård” betyder innan jag började på prästutbildningen. Vet du? Annars vet du snart för det är liksom dagens ämne på Vandra Vägen. Om inte jag visste så är chansen stor att det är ett ord som behöver förklaras (eller sluta användas men så gör vi ju inte i kyrkan).

Ordet ”själavård” är kanske ett av de vackraste ord jag vet men samtidigt tror jag att det kan vara alltför fint och kanske låta för fint för att vi ska tro att det gäller dig och mig. Vård för själen, när behöver man det? Hur går det till?

Själavård är förstås något som ryms i det mesta i Kyrkans sammanhang men när ordet används brukar man ofta mena enskilda samtal med präst eller diakon.

Präster och diakoner har (med lite olika utformning) tystnadsplikt. Det är för att man ska känna sig fri att lätta sitt hjärta för oss. Om man vill. Var

Vad kan man prata med en präst om? Det låter kanske som att det måste vara väldigt stora eller väldigt ”andliga” frågor menpoängen är att det är samtal som är till för dig. Har du något du behöver prata om och inte vet vart du ska vända dig så kan du testa att gå till präst eller diakon. Det blir aldrig bra att dela upp livet i andligt och annat, är det viktiga saker i ditt liv så är de viktiga på alla plan. Alla frågor är andliga frågor, typ.

Prästen är (oftast) ingen psykolog men (oftast, så var noga med vem du söker upp) bra på att lyssna och stötta. Och be, om du vill det. Det är också, inte minst viktigt att säga, alldeles gratis samtal. Alla har råd. Bara det att få ett sammanhang där man kan lätta sitt hjärta och äntligen berätta hur man har det kan vara otroligt betydelsefullt.

Anledningen till att jag skriver det här är att jag nyss fått höra att en av mina stora förebilder på området brukar vara rätt framåt med att erbjuda samtal, så är det också många som söker sig till honom. De vet att de är välkomna. Se denna bloggpost som ett sätt att säga detsamma. Du är välkommen att komma och prata med präst eller diakon om det du bär på. Alltid välkommen. Det knepiga ordet själavård betyder inte konstigare saker än så egentligen.

Jag kanske återkommer om bikt och hur tystnadsplikten fungerar senare men nu vill jag gärna ha svar från dig; visste du vad själavård var? Hade du hört ordet innan? I vilka ärenden skulle det kännas naturligt att gå och tala med en präst om? Skriv hemskt gärna en kommentar!