Vägkyrka i Husaby

Vägkyrka öppen, välkommen in.

Nu har jag varit på vägkyrka. Inte någon värst avlägsen eller särskilt okänd heller för den delen. Det är vägkyrkoveckor i Husaby förra veckan och denna så om du tänkt titta förbi Husaby kyrka är det extra bra tillfälle nu i några dagar till. Sen är det också öppet för besök dagligen långt fram mot hösten men då finns det inga värdar på plats.

En port som öppen står.

Man känner sig lite fåraktig när man inser att man instinktivt ställer sig och kollar in bokbordet för att ögonblicket senare inse att man varit med och valt ut böckerna dit. Ett fint bokbord är det alltså i alla fall. Och trevliga och pålästa unga värdar som tar emot besökarna.

Frälsarkrans att begrunda vid.

Vi kom först igår så värdarna höll just på att tända ljus, som denna frälsarkrans i ljuslyktor. Och en röd stol att sätta sig på för en stunds eftertanke. Det är andakt i kyrkan 14 varje dag, dessutom ordnas det tornvandring och en hel del musikprogram men tanken är också att man ska kunna få lite stöd för tankarna om man vill ha en egen andakt när man tittar förbi.

Sådär bild men man vill ju ha något på utsidan också.

Jag blev förvånad och lite upprymd när jag passerade kyrkan häromdagen och såg att värdarna hade lappat bilarna på parkeringen med inbjudan till andakt. Sånt gillar jag.

Sankt Sigfrids källa. Med rött bord även här.

Det finns också ett litet rött bord nere vid Sigfrids källa. Också det en mycket vacker plats.

Det är alltid roligt att visa upp Husaby kyrka och dess unika atmosfär, ta chansen du att besöka den i sommar. Hör av dig om du vill så kanske vi kan ses som hastigast?