11 blandade tankar på söndagen

Enhet i Kristus? Ett familjelägerpussel!

Slutet på september redan. Där ser man.

Prästmakelivet rullar vidare. Idag följer vi med bort till Ekby kyrka. Där ska det bli mässa och grejer.

Temat är enheten i Kristus. Det ska jag nog skriva något om framöver utifrån en spännande bok jag läser nu. Sådär, nu har jag sagt A men inte B.

Det känns förresten som att jag har en rätt egen uppfattning om vad som är spännande böcker…

Pusslet på bilden är en av de bästa tänkbara bilderna  för dagens tema. Det är från församlingens familjeläger förra veckan. Mycket vackert är det”

Jag tror förresten också att han som sköter åkern nedanför huset är månskensbonde. Allt utom månskenet tyder på det. Eller så är det en tonårsbonde som vänt på dygnet?

Det där med att läsa serier måste vara det mest avkopplande som finns?

I fredags kväll invigdes den nyavägen mellan Husaby kyrka och biskopsborgen. Jag kom förstås sist dit när jag äntligen lagt ett seglagt barn. Väl där var det mycket stämningsfullt med folkmusik i fackelskenet i ruinen.

Det var väldigt skickliga spelmän. Lars-Olof Ejstes från trakten här och Anders Norudde från Karlskoga.

Jag minns en kurs jag varit på och lärt mig låtar av Norudde. Han lärde oss att säckpipa heter ”pôse” i hans trakt. Det var det roligaste jag hört tror jag. Och så spelade han ”sura toner” i alla låtar.

En annan rolig grej på invigningen var att jag fick hälsa på före detta Karlstadsbiskopen Bengt Wadensjö. I och för sig såg man bara skuggor i dunklet men ändå.

Nu mot Ekby. Vad gör du idag?