Till innehåll på sidan
Tomas Jarvid

När Luther tog bort skammen

 

Skammen kanske är värre än skulden?

Skammen kanske är värre än skulden?

Idag vill jag skriva om hur Luther drev ut skammen. Martin Luther har kanske rätt dåligt rykte hos många. Man kan ”ha en liten Luther på axeln” som inte ger en ro att ta det lugnt och vila till exempel. Sanningen om Luther är förstås en helt annan och idag vill jag berätta ur ett annat perspektiv. Det är tankar som jag burit med mig ett tag. Jag minns att jag pratade om detta med psykologen som skulle bedöma min lämplighet att bli präst och det gick ju bra så helt fel är det nog inte.

I Brené Browns bok ”Mod att vara sårbar” som jag hyllat och tjatat länge om här på bloggen framträder en rätt dyster bild av skamkänslor. Även om många tror att man kan få folk att bli bättre människor genom att ”skamma” dem så är det snarare tvärt om. Brown skriver att skam istället gör att vi sluter oss inåt och möjligheterna till en positiv förändring uteblir. Vi slutar tro på att vi skulle kunna bli bättre om vi är för övertygade om vår egen dålighet.

Martin Luther var som ung en plågad man. Det var han inte heller ensam om. Som jag förstått det kryllade senmedeltiden av människor som väntade sig att Guds straffdomar skulle hagla över dem när som helst (som i Bergmans ”sjunde inseglet” för övrigt). Luther uttryckte det som att han inte kunde finna ”en nådig Gud”. Han kunde inte se hur Gud skulle kunna visa nåd mot en sådan syndare som honom.

Man kan förstå Luther (och hans samtid) som så att han var en man som led av skam. Det är (som bekant?) så att skillnaden mellan skam och skuld är att den som lider av skuldkänslor har gjort något fel men den som lider av skamkänslor är övertygad om att helt och hållet vara fel. Luthers gudsbild var präglad av detta, att han helt enkelt inte kunde se att Gud älskade honom. Säkert spelade det in att Luthers egen pappa var en hård typ som aldrig var nöjd med sin son.

Den oerhörda vändningen kom när Luther genom plötslig insikt förstod att han var älskad av Gud! Det Jesus gjort på korset var beviset för det.

Kärleken driver ut skammen. Plötsligt anade Luther den stora friheten i att vara älskad oavsett hur väl hans handlingar och sätt att leva höll måttet.

Man brukar tala om ”det saliga bytet”. Luther tänkte sig att han gav sina synder till Jesus som tog dem med sig på korset. I gengäld gav Jesus sin rättfärdighet i gåva till Luther så att han fick räkna sig som fullkomligt ren inför Gud.

Valaffish för spritförbud. Skamkänslorna hindrar den drickande fadern från att ta itu med sin skuld. En farlig mekanism!

Valaffish för spritförbud. Skamkänslorna hindrar den drickande fadern från att ta itu med sin skuld. En farlig mekanism!

Jag tänker att det följde ett annat ”saligt byte” av Luthers erfarenheter. Bytet av skam mot skuld. Den som blir befriad från skam blir fri att leva ett ansvarigt liv.

”Jo jag tycker om dig men jag tycker inte alltid om det du gör” -pappa

Citatet är från min barndom. Det sades ofta när jag bråkat med mina syskon och fått en tillsägelse och då i min tur kontrade med anklagelsen ”ni tycker inte om mig”. Egentligen ett väldigt enkelt men tydligt sätt att skilja mellan skuld och skam. Man kan vara älskad även om man gör dåliga saker. Det insåg Luther.

Skuld är mycket, mycket bättre än skam. Skulden har enligt Brown en mycket bättre förmåga att hjälpa oss ta ansvar för våra liv. Den äkta skuldkänslan utgår från den i grunden positiva synen att vi kan och vill handla gott och vill hjälpa oss att också göra det.

För att använda ännu ett Lutheruttryck så menar Luther att människans problem är att vi är ”inkrökta i oss själva”. Vi är alltför fast i mig och mitt och detta tror jag i sig hör ihop med skammen. Den som är fri och lätt om hjärtat vänder sig med nyfikenhet utåt. Den som känner sig dålig och mindervärdig närmar sig andra med taggarna utåt och har svårt att inte få allt att handla om sig själv, eller vad säger du?

Det var ett rätt långt inlägg. Jag hoppas jag fick med allt. Låter det vettigt? Skriv en kommentar!

Kommentarer

6 svar till ”När Luther tog bort skammen”

  1. Profilbild för Rosa
    Rosa

    Hm det verkar som om skammen dyker upp över allt nu.
    TV-tips: http://www.dn.se/insidan/medberoende-kan-forvaxlas-med-medkansla/

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Helt klart att jag måste se detta!

  2. Profilbild för Lena P

    Absolut! Jag håller med dig om dina tankegångar. Skulden gör att man kan ändra riktning, medan skammen driver en ännu längre ifrån den man vill vara. Skammen är nedbrytande, medan skulden faktiskt kan vara uppbygglig om man tar sitt ansvar. Och skammen är det nog bara kärleken som kan bota.

  3. Profilbild för Anders Stenström
    Anders Stenström

    Hmmm, inte fullt så vettigt än vanligt, tycker jag. Det kanske inte går att beskriva skillnaderna mellan de fyra begreppen skam, skuld, skamkänslor och skuldkänslor helt stringent på ett sätt som stämmer med hur man faktiskt använder uttrycken. Men det jag har hört, och tycker verkar stämma ganska långt, är att på skamsidan handlar det om vad andra ska tänka om en, på skuldsidan handlar det om något ’internt’. (Om jag snubblar omkull på ett löjligt sätt skäms jag ifall någon sett mig, eller vid tanken på hur det varit om någon sett mig. Men vet jag med mig en skuld lindras den inte av andras högaktning.)
    Fast mer substantiellt är det där med Luther. Jag har i och för sig inte själv studerat Luther och om jag försökte sammanfatta hans tankar skulle det bara bli skåpmat om de klassiska punkterna. Men din beskrivning här ligger märkvärdigt långt ifrån en sådan klassisk beskrivning, med ’rättfärdiggörelse genom tron’ som en centralpunkt, till exempel. Så jag blir skeptisk.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Det låter ju i alla fall som att det brukar stå vettiga saker här, det är inte illa!

      Det är nog rätt mycket lösa spekulationer det här men jag tror det kan ligga något i dem. Det är något att fundera mer på hur det är med skam och skuld egentligen. Jag tänker att om man känner sig massivt underkänd (ingen nådig Gud) så borde det rimligen vara skam medan skuld mer har med specifika händelser att göra.

      Utifrån Luthers rättfärdiggörelse så tänker jag mig sedan att det kan se ut ungefär så här på ett indirekt sätt.

      Rättfärdiggjord av nåd -> Jag kan lita på att jag har tillgång till Guds kärlek. -> Skamgreppet lossnar och jag kan börja ta ansvar för mitt liv på ett nytt och mindre krampaktigt sätt.

      Eller så pratar jag i nattmössan och har helt fel om både Luthers samtid och Luthers psyke. Det är rätt troligt att det är så men i så fall tror jag att det ändå i allmänhet kan finnas något tänkvärt i mitt resonemang. Om vi kan byta skam mot skuld så är det ett bra byte?

  4. Profilbild för Anders Stenström
    Anders Stenström

    Just det, du skriver många vettiga saker här!

    Jag lyckas inte beskriva skillnaden mellan skam och skuld så att jag blir nöjd, trots att jag inte minns att jag ofta tvekat om vilket av orden jag ska använda i ett konkret fall. I vart fall tror jag att =känslan= av det ena ganska obehindrat flyter över i känslan av det andra, och ofta kan vara mer eller mindre samma sak. Ta till exempel syndafallsberättelsen — när människan gömde sig för Gud, ska man kalla henne skamsen eller skuldmedveten? Skulle det finnas någon skillnad mellan de känslorna i det läget? Eller om man försöker skilja mellan känslan av att göra fel och av att vara fel, går det? Ligger inte alltid det ena med i det andra?

    Rättfärdiggörelsen är förstås en mycket större fråga, för stor för mig att avhandla i den här lilla rutan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.