Odensåkers kyrka i bild

Odensåkers kyrka, vackert belägen på en höjd.

I går fick jag komma till ännu en för mig ny kyrka. Jag har varit i Odensåker på spelmansstämma och på friluftsgudstjänst tidigare men först nu fick jag en chans att ta en titt på kyrkan. Själva gudstjänsten var för all del kaotisk med barnen högt och lågt. Ibland får man vara väldigt envis för att orka fira gudstjänst med barn.

Ängel på en gravsten strax utanför ingången.

Det är en vacker kyrka med vackra detaljer. Enligt vad jag förstått är den i grunden från medeltiden men som det så ofta är har den ändrats väldigt mycket genom århundradena.

Interiör

Det fanns till exempel många vackra detaljer på den gamla kyrkporten som stod uppställd inne i kyrkan. Nyckeln hade man lätt kunnat ha som vapen om man velat. Jag fastnade för detta järnkors:

Vackert järnkors

Det har varit sed att avbilda författarna till de fyra evangelierna (tillsammans med ”salvator mundi”, det vill säga Jesus ”världens frälsare”) på predikstolens sidor. Dessa brukar avbildas med sina respektive symboler. I Odensåkers kyrka… har man gjort ett tappert försök får jag väl säga. Vad skulle du tro att det här är:

Ett troll?

Rätt svar är alltså inte troll eller så. Det här är ett lejon, evangelisten Markus symbol. Ja jösses… Det är inte lätt om man aldrig sett ett lejon får man säga och försvara konstnären.

En sur gubbe... nej, det är ju evangelisten Lukas!

En sur gubbe… nej, det är ju evangelisten Lukas!

Det här är förresten ansiktet på evangelisten Lukas. Nu vet man ju i och för sig inte hur han såg ut men då kan det väl ändå vara god ton att återge honom någorlunda snyggt?

Den heliga Anden som en duva över predikstolen

Duvan som svävar över predikstolen är å andra sidan mycket vacker!

Guds härlighet fördold i ett moln.

Det är en imponerande uppsats kring altaret. Överst ser man detta moln som måste syfta på Guds härlighet. Ut kommer strålar, änglar och ett härskaräpple. Gud själv är fördold.

En ledstjärna i taket?

Har du varit i Odensåkers kyrka? Skriv gärna en rad om det!