Nätverket och frälsningen

Jesus är den sanna vinstocken och huvudet för kroppen. Tydliga nätverksliknelser!

Jag skrev om boken ”Connected” för några dagar sedan och så lovade jag att återkomma med lite tankar om vad man kan dra för slutsatser om den kristna tron utifrån vad som framkommer om mänskliga nätverk. Här är den bloggposten nu. Håll tillgodo.

Jag vet inte om författarna är medvetna om det eller inte men de citerar Jesus nästan ordagrannt på ett ställe. De skriver att om det är så att vi hänger så kraftigt samman med andra människor kan man till slut undra om man kan säga att vi är goda eller onda i oss själva eller om det snarare är så att ondska och godhet strömmar genom våra nätverk och tar gestalt i oss innan det strömmar vidare. Jesus säger:

”Om ni älskar dem som älskar er, skall ni då ha lön för det? Gör inte tullindrivarna likadant?” (Matt 5:46)

De ägnar också ett stycke åt att skriva om ”Guds plats i nätverket”. Det visade sig att flera av deras intervjuade spontant räknade in Gud bland sina relationer. Gör man det så växer genast nätverket enormt eftersom de räknade med att vi påverkar varandra i tre relationsled. Räknar man med Gud så är jag plötsligt ”vän till en vän” till miljarder människor, var och en med en bönerelation till Gud. Det är också min erfarenhet att det är så det känns att möta kristna syskon runtom i världen.

Väldigt mycket i den kristna läran om kyrkan (ecklesiologin) knyter an till det som framkommer i nätverksforskningen. Den kristna tron säger att kyrkan är en kropp med många delar men där Kristus är huvudet. Kroppsdelarna är vi människor som alla hör ihop genom att vi har samma huvud.

På bilden ovan ser vi en annan viktigt liknelse. Jesus säger att han är en vinstock och vi är dess grenar. Grenarna bär frukt i den mån de tar emot näring från stammen. En egenhet med vinträdet är tydligen att det växer så att alla grenar kommer ut från stammen och sedan slingrar sig vidare. Det är inte som på ett äppelträd att grenarna grenar ut sig från varandra.

Kanske kan man härleda en slags frälsningslära ur nätverksteorin och teorin om påverkan i tre led om man så vill. Vi hänger alla organiskt ihop med varandra, mycket mer än vi förstår. Relationen till Gud är en källa till upprättelse och helande för var och en som tror på honom men de goda effekterna stannar inte vid det. För varje människa som blir helare och befrias från bördor så sprids det positiva effekter i nätverket. Vi blir som vi umgås men också som våra vänner och deras vänner umgås (läskigt nog) så lustigt nog kanske mina bördor på underliga vägar lättar lite om en grupp vänners vänner plötsligt mår bättre.

Jesus säger att han kommit för att världen ska få leva. Kristi kropp växer ständigt och den sprider god smitta runtomkring sig till många fler än de som själva tror. Det är en härlig tanke.

Vad tänker du om detta? Skriv en kommentar (eller dela artikeln till dina vänner, vem vet vad det kan få för konsekvenser?).